Reforma polskich uczelni. Jakie są możliwości?

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2017 17:36
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje rewolucję na polskich uczelniach. Na jego zlecenie eksperci z trzech różnych uczelni przygotowują propozycje, na podstawie których resort ma opracować ostateczny kształt reformy.
Audio
  • 20'17
    Jakie są możliwe scenariusze dla przyszłości polskich uczelni? (Czat Czwórki/Czwórka)
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: AN NGUYEN/Shutterstock.com

W pracach nad stworzeniem jednej z propozycji dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego biorą udział specjaliści wybrani z Collegium Civitas, Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Uniwersytetu SWPS. - Szkoły wyższe stanowią element dwóch systemów: edukacji narodowej i nauki - podkreślał prof. Hubert Izdebski. - Jednym z priorytetów ministerstwa jest podniesienie roli badań naukowych w szkolnictwie wyższym. Dzisiaj mamy sytuację, w której wszystkie kierunki traktowane są jednakowo - tłumaczył.

Anna Wdowińska Dzisiaj wąskie specjalizowanie się jest drogą donikąd. Ludzie muszą wiedzieć, jak się uczyć i zdobywać wiedzę

Według założeń tej propozycji kierunki studiów zostaną przydzielone do trzech kategorii - regulowanych, uniwersyteckich i nieregulowanych. Wśród pierwszych znajdą się fakultety, których absolwenci powinni cieszyć się zaufaniem publicznym. Takie kierunki studiów jak prawo, medycyna czy architektura będą ściśle kontrolowane przez ministerstwo - studia będzie można otworzyć tylko za jego zgodą, państwo zapewni jednak całość środków potrzebnych na ich prowadzenie. - Państwo nie ma środków na dofinansowywanie wszystkich kierunków, dlatego powinno prowadzić odpowiednią politykę - wyjaśniał prof. Izdebski.

Łukasz Rusajczyk Na rynku pracy są dziedziny, które cierpią na ciągły niedobór wykwalifikowanych osób, na przykład informatyka

- Wprowadzenie opłat może ograniczyć zainteresowanie studiami osób, które nie są na nie do końca zdecydowane - argumentowała Anna Wdowińska z Fundacji Perspektywy. Jak zatem przewidzieć, które kierunki dotować? Kiedy możemy spodziewać się pierwszych zmian oraz jakie skutki mogą one mieć dla studentów? Między innymi na te pytania próbowaliśmy odpowiedzieć w audycji, w której Weronika Puszkar rozmawiała też z Piotrem Müllerem, doradcą Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Goście: Anna Wdowińska (Fundacja Perspektywy), prof. Hubert Izdebski (Uniwersytet SWPS), Łukasz Rusajczyk (rzecznik prasowy Parlamentu Studentów RP)

Data emisji: 15.02.2017

Godzina emisji: 15.07

jsz/ab

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Cichociemni

Czytaj także

Samorządność w szkolnictwie wyższym

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2016 18:04
Zakończyły się właśnie wybory do Parlamentu Studentów RP, którego przewodniczącym został Tomasz Tokarski z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. W "Czacie Czwórki" opowiada o swoich planach i pracach Parlamentu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Praca zdalna. Czy stanie się bardziej powszechna?

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2017 18:31
Telepraca i praca zdalna nie są pojęciami tożsamymi - pierwsza regulowana jest przez stosunek pracy, druga zaś umowami cywilno-prawnymi. W "Czacie Czwórki" w rozmowie z ekspertami rozważamy wady i zalety "pracy z domu".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Robotyzacja. Jakie może mieć dla nas skutki?

Ostatnia aktualizacja: 24.01.2017 17:08
Statystyki dotyczące robotyzacji mówią, że w Chinach odsetek zawodów nią zagrożonych wynosi 77 proc., w Stanach Zjednoczonych 47 proc., a w Wielkiej Brytanii 35 proc. O to, co coraz powszechniejsza obecność maszyn na rynku pracy może zmienić w naszej codzienności, spytaliśmy ekspertów.
rozwiń zwiń