Zemsta przenika świat kina

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2014 11:04
Nie jest łatwo znaleźć ją w polskim kinie, zaś w amerykańskim zagościła na dobre. Motyw zemsty znajdziemy i w filmach Quentina Tarantini, i w obrazach braci Cohen. Nie obcy też jest szwedzkiemu mistrzowi kina Ingmarowi Bergmanowi.
Audio
  • Motyw zemsty w kinie - rozmowa w studiu (Czwórka/Na cztery ręce)
Dwight Evans mieszka w swoim starym samochodzie i jest samotnikiem z wyboru. Jego spokojne życie zostaje jednak brutalnie zakłócone... (kadr z filmu Blue Ruin)
Dwight Evans mieszka w swoim starym samochodzie i jest samotnikiem z wyboru. Jego spokojne życie zostaje jednak brutalnie zakłócone... (kadr z filmu "Blue Ruin") Foto: mat. prom./ Gutek Film

22 sierpnia na ekrany polskich kin trafia "Blue Ruin", film o mężczyźnie, który powraca w rodzinne strony by dokonać zemsty. Obraz ten ma już na koncie liczne nagrody, został doceniony na wielu festiwalach. Reżyser i autor scenariusza Jeremy Saulnier oparł film na motywie znanym w kinie od lat - motywie zemsty.

- Fani kina znają różne warianty ekranowego odwetu, który może być destrukcyjny, ale też wyzwalający - zaznacza Błażej Hrapkowicz, krytyk filmowy prowadzący audycję "Na cztery ręce". - Zemsta pojawia się i w kinie klasy B, i w arcydziełach światowego kina. Przenika wszelkie rodzaje sztuki filmowej.
Błażej Hrapkowicz i jego gość Sebastian Smoliński, krytyk filmowy oraz współpracownik festiwalu "Dwa Brzegi," w polskim kinie nie znajdują wielu obrazów z zemstą w tle. Najbardziej charakterystyczne wydaje im się "Prawo ojca", w którym rodzic mści się na gwałcicielach swojej córki. To schemat scenariusza przeniesiony z kina amerykańskiego. - Wdaje mi się, że brak zemsty w polskim kinie może mieć związek z kulturą katolicką w naszym kraju. W niej zemsta w ogóle nie jest premiowana na poziomie symbolicznym, traktowana jest jako grzech ciężki - mówi Smoliński. - Może dlatego polskie kino nie produkuje takich wspaniałych kompensacyjnych opowieści jak kino amerykańskie, np. Tarantino.

Czytaj także: Tajne operacje w kinie. Historia filmu szpiegowskiego

Zemsta najlepiej smakuje na zimno - to doskonale wiedzą bohaterowie "Ojca Chrzestnego", gdzie odwet występuje jako część kodeksu ustanowionego przez mafijną organizację.

Krytycy w studiu Czwórki zauważają też oczywiste nawiązania filmowców do tradycji antycznej, do zemsty jako obowiązku lub jako fatum ciążącym na bohaterze. Ingmar Bergman zaś motyw odwetu wykorzystuje do pokazania starcia pogaństwa z chrześcijaństwem w filmie "Źródło" (1960). Ten obraz wpisuje się w tradycję podgatunku horroru "rape and revange".

Po kino zemsty sięga wielu reżyserów. U braci Cohen odwet występuje jako strata, nic nie daje, a prowadzi do dalszych krzywd. Quentin Tarantino zaś mistrzowsko używa zemsty jako narzędzia emancypacji, co widać choćby w "Kill Bill".

O różnych aspektach odwetu, filmach różnych gatunków, wykorzystujących ten motyw dowiesz się więcej słuchając załączonej audycji "Na cztery ręce" .
(pj/mm)

Zobacz więcej na temat: Czwórka FILM
Czytaj także

Edith Head - czarodziejka z Hollywood

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2014 11:00
Krótka grzywka, przyciemniane okulary, cięty język i rekordowa liczba nominacji do Oskara - to znaki rozpoznawcze Edith Head - najsłynniejszej kostiumografki i projektantki w Hollywood.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gra o tron - serial na miarę Księgi Guinnessa

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2014 09:00
Nie serial, lecz fenomen - mówią fani, a badania oglądalności to potwierdzają. Każdy sezon "Gry o tron" bije kolejne rekordy, także pod względem realizacji. To jedna z najbardziej widowiskowych produkcji telewizyjnych, ze spektakularnymi efektami specjalnymi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Witajcie w naszej polskiej bajce

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2014 12:00
"Polski film dla dzieci i młodzieży" to opowieść o bajkach, dobranockach, filmach fabularnych i animowanych z dawnych lat. Niektóre z nich odeszły już w zapomnienie, inne wciąż oglądamy my i nasze dzieci, a o wszystkich warto sobie przypomnieć.
rozwiń zwiń