Nowe Technologie

Firmy nie dbają o dane w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 00:00
Jak wynika z najnowszego badania ekspertów odzyskiwania danych Kroll Ontrack, tylko co trzecie przedsiębiorstwo regularnie testuje zabezpieczenia na wypadek braku dostępu do gromadzonych w chmurze informacji, tymczasem do ich niespodziewanej utraty na przestrzeni ostatniego roku przyznała się niemal połowa firm na świecie.
Firmy nie dbają o dane w chmurze
Foto: Glow Images/East News

 

„Niezależnie od tego, czy przyczyną awarii w chmurze jest błąd człowieka, czy kwestie techniczne, ważne jest, aby mieć ustaloną procedurę działania w kryzysowej sytuacji. Procedura powinna obejmować współpracę z dostawcą usług odzyskiwania danych. Wiele firm ma również problem natury decyzyjnej, tymczasem skonsultowana z ekspertami ścieżka postępowania znacznie skraca czas przywracania systemów do działania po awarii. Według naszych badań tylko 14 procent badanych trafia w takiej sytuacji do profesjonalnych firm zajmujących się odzyskiwaniem danych” – mówi Paweł Odor, główny specjalista polskiego oddziału Kroll Ontrack.

 

Duże awarie chmur danych, które coraz częściej wstrząsają Internetem w Polsce i na świecie pokazują, że backup i procedury awaryjne to słaby punkt oferty dostawców usług cloud computingu. Jednocześnie już ponad połowa firm (dokładnie 62 proc.) wykorzystuje chmurę do przechowywania danych i/lub zarządzania nimi. Mimo tego kwestia bezpieczeństwa kluczowych informacji, danych kontaktowych czy strategicznych dokumentów biznesowych przechowywanych w chmurze nie dla wszystkich przedsiębiorstw okazuje się priorytetem.

 

Według wyników ankiety Kroll Ontrack, zaledwie 33 proc. badanych deklaruje, że regularnie testuje procedury odzyskiwania danych, aby upewnić się, że zabezpieczenia funkcjonują prawidłowo. Aż 49 proc. badanych zadeklarowało, że w ich firmach w ciągu ostatniego roku doszło do incydentu utraty kluczowych informacji. Ponad połowa tego typu przypadków związana była z utratą danych z tradycyjnych urządzeń magazynujących, takich jak dyski czy taśmy, 26 proc. przypadków wiązało się z utratą danych ze środowisk wirtualnych, trzy proc. z chmur obliczeniowych, a 16 proc. z utratą danych przechowywanych zarówno za pośrednictwem tradycyjnych środowisk wirtualnych, jak i chmur.

 

Uczestników badania pytano też m.in. o to, czy ich dostawca usług cloud computing w przypadku utraty danych potrafiłby zastosować skuteczne procedury. 29 proc. badanych nie było tego pewnych, podczas gdy w ubiegłorocznym badaniu odsetek ten wynosił aż 55 proc. Jednocześnie aż 13 proc. przyznało, że nie ma przygotowanych procedur odzyskiwania danych. Takie wyniki pozwalają sądzić, że rynkiem cloud computing wkrótce mogą wstrząsnąć kolejne głośne przypadki awarii danych w chmurze.

 

Eksperci Kroll Ontrack radzą, aby przed przeniesieniem firmowych danych do chmury sprawdzić następujące kwestie:

 


  • Czy ustalone zostały odpowiednie procedury tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych oraz czy spełniają one wewnętrzne, firmowe standardy?

  • Czy właściciel chmury zawarł w planie awaryjnym i naprawczym informacje na temat wykonawcy ewentualnych usług odzyskiwania danych?

  • Jak brzmią zapisy w umowie dotyczące odzyskiwania danych, odpowiedzialności za straty, naprawy szkód i ewentualnych strat biznesowych?

  • Czy można rozdzielić dane w obrębie usługi? Czy możemy pobrać nasze dane, gdy zakończy się współpraca z dostawcą chmury? Jeśli tak, to w jakim formacie do nas trafią i czy będziemy mieć pewność, że pozostałe kopie zostały zniszczone?

 

Badanie

 

Raport jest wynikiem badań przeprowadzonych podczas tegorocznych konferencji VMware Forum, które odbywały się na całym świecie od kwietnia do czerwca 2012 r. W badaniu wzięło udział 367 specjalistów rynku IT. 51 procent uczestników było przedstawicielami firm, podczas gdy 32 procent reprezentowało dostawców usług.



Zobacz więcej na temat: firma tarta POLSKA
Czytaj także

Deep Discovery czyli bezpieczeństwo w chmurze

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2012 23:00
Duże podmioty gospodarcze oraz administracja to podmioty, które znajdują się w grupie największego ryzyka oraz wymagają wyspecjalizowanych narzędzi do wykrywania i analizy zagrożeń, które zniwelują ryzyko ataków i utraty danych. Deep Discovery to zabezpieczenie należące do trzeciej generacji produktów Trend Micro. Rozwiązanie to zostało opracowane w celu wsparcia dużych podmiotów - wielkich przedsiębiorstw i administracji rządowych w walce z zagrożeniami typu APT (Advanced Persistent Threat - zaawansowane trwałe zagrożenie) oraz planowanymi atakami wymierzonymi w konkretne cele.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczny biznes w cyfrowym świecie

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2012 00:00
Wyciek ważnych informacji z firmy, utracone efekty pracy z kilku miesięcy, poufne dane i dokumenty przesłane pomyłkowo do nieupoważnionej osoby - to przykre doświadczenia, które na szczęście dotyczą tylko ułamka małych i średnich przedsiębiorstw. Stwarzają jednak realne ryzyko i stres, na jaki niepotrzebnie narażają się przedsiębiorcy. Co zrobić, by chwila nieuwagi czy niefortunne zdarzenie nie spowodowały poważnych strat biznesowych i wizerunkowych?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Bezpieczna chmura, czy to możliwe?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2012 00:00
Rozwiązania w chmurze (Cloud Computing) stanowią najlepszą odpowiedź na rosnącą potrzebę korzystania w firmie z nowych technologii, przy jednoczesnym braku inwestycji w zaplecze najnowszej generacji. Opór budzi naturalna podejrzliwość w stosunku do innowacyjnych rozwiązań; nienamacalnych, odległych topograficznie usług, których zaplecze technologiczne znajduje się poza ścianami własnego biura.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najważniejsza rzecz w ochronie danych

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2012 00:00
Przywracanie aplikacji o znaczeniu krytycznym to jeden z najważniejszych problemów firm w zakresie ochrony danych. Najnowsze badanie Quest Software przeprowadzone wśród firm pokazuje zmianę trendów we współczesnym backupie i odtwarzaniu danych
rozwiń zwiń