Polskie Radio

Ukraina przestanie zakłócać telefony Polakom. Winne stacje bazowe CDMA

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2014 13:01
Polska i Ukraina podpisały porozumienie, które ma zdecydowanie poprawić jakość połączeń telefonicznych przy naszej wschodniej granicy.
Ukraińska sieć CDMA zakłócała zasięg polskich operatorów
Ukraińska sieć CDMA zakłócała zasięg polskich operatorówFoto: freeimages.com

Strona ukraińska zobowiązała się do znacznego obniżenia poziomu zakłóceń, wytwarzanych przez stacje bazowe systemu CDMA. Dotychczas zakłócenia spowodowane bliskością ukraińskiej sieci w znacznym stopniu pogarszały zdolność sieci polskich operatorów. Problemy dotykały abonentów operatora P4 oraz użytkowników usług oferowanych przez spółkę Aero2.

- Zakłócanie polskich sieci przez stronę ukraińską jest spowodowane wykorzystaniem nietypowego w warunkach europejskich systemu CDMA 800, w którym zakres transmisji w łączu w dół (downlink) pokrywa się z zakresem łącza w górę (uplink) systemów GSM i UMTS - informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Zakłócanie polskich stacji bazowych przez stacje ukraińskie było przedmiotem sporu pomiędzy obiema administracjami od 2012 roku. Teraz polscy operatorzy będą mogli poszerzyć zasięg swoich sieci i poprawić jakość usług.

Na Lubelszczyźnie był to spory problem, dotyczący głównie gmin przy granicy z Ukrainą. Trudności z korzystaniem z telefonów mieli też mieszkańcy Podkarpacia.

IAR, UKE, fc

Czytaj także

Kiedy będziemy mogli porównać szybkość internetu u wszystkich operatorów?

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2014 13:04
Wszyscy czterej operatorzy mobilni przekazali już dane do przetargu, który pozwoli wyłonić operatora i narzędzie badawcze jakości usług telekomunikacyjnych, poinformował Dawid Piekarz, rzecznik Urzędu Komunikacji Elektronicznej w audycji Bardzo Ważny Projekt, Programu 3 Polskiego Radia.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Skarg na operatorów telekomunikacyjnych przybywa. Jak dochodzić swoich praw?

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2014 11:33
Coraz częściej skarżymy się na działalność operatorów telekomunikacyjnych. Jak wynika z najnowszych danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2013 roku do rzeczników konsumentów takich skarg wpłynęło aż 53 tys.
rozwiń zwiń