Polskie Radio

Łódź będzie miała obwodnice z każdej strony

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2015 13:44
W przyszłym roku będzie można rozpocząć budowę drogi ekspresowej S14, która ma być zachodnią obwodnicą Łodzi. Od północy miasto można już ominąć autostradą A2, a od południa drogą ekspresową S8. Od zachodu sieć obwodnic ma natomiast uzupełnić droga ekspresowa S14.
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak (C) z wizytą na budowie odcinka autostrady A1- węzeł Brzeziny
Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak (C) z wizytą na budowie odcinka autostrady A1- węzeł "Brzeziny"Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, która w poniedziałek przed południem przyjechała do Łodzi na węzeł "Brzeziny", który powstaje na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 72 i kolejnej budowanej części autostrady A1. Ta ostatnia - na odcinku od Strykowa do Tuszyna - ma być jednocześnie wschodnią obwodnicą Łodzi.

"Nie wiem, czy to dobrze, czy źle dla Łodzi, ale Łódź się zrobiła takim wielkim skrzyżowaniem w Polsce. Tak wypadło. Łódź jest w takim miejscu w Polsce, w jakim jest i chyba tej roli nie uniknie. Ale mam nadzieję, że to pozwoli też na pewne nowe możliwości; że jednak inwestorzy docenią dostępność tych rozjazdów i będą się chętnie lokowali w Łodzi" - powiedziała Wasiak.

A1: Stryków-Tuszyn ma być oddany w sierpniu 2016 r.

Wschodnia obwodnica miasta, czyli 40-kilometrowy odcinek A1 między Strykowem a Tuszynem, ma być oddana do użytku na początku sierpnia 2016 r. Wykonawcy zapewnili panią minister, że wszystkie prace odbywają się zgodnie z planem i powinny zakończyć się w terminie. Za rok Łódź będzie więc miała wschodnią obwodnicę.

Łódź będzie miała obwodnice z każdej strony

Od północy miasto można już ominąć autostradą A2, a od południa drogą ekspresową S8. Od zachodu sieć obwodnic ma natomiast uzupełnić droga ekspresowa S14. Zdaniem Wasiak jej budowa może ruszyć w 2016 r. Minister zapewniła, że terminowo jest realizowany plan takiego przygotowania tej inwestycji, żeby mogła się rozpocząć w przyszłym roku.

"Jak złożyliśmy wniosek ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej - przyp. PAP) to znaczy, że ona (S14) już jest na ścieżce realizacyjnej. Bo nie robi się ZRiD-u czegoś, czego nie zamierza się realizować. Tam są bardzo istotne ustalenia, w szczególności z dostępnością terenów, co zawsze jest bardzo newralgicznym punktem każdej inwestycji. I dobre przeprowadzenie tego jest warunkiem braku problemów w trakcie realizacji. Musimy więc zrobić to bardzo, bardzo dokładnie. I robimy" - wyjaśniła Wasiak.

Droga ekspresowa S14 ma połączyć autostradę A2 z drogą ekspresową S8, biegnąc po zachodniej stronie Łodzi, Zgierza i Pabianic. Łączna jej długość to ok. 41 km. Drogą S8 można natomiast dojechać do budowanego odcinka A1, tworzącego wschodnią obwodnicę Łodzi.

Cała autostrada A1 docelowo ma połączyć Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przecina autostradę A2, natomiast w Gliwicach - A4. Autostrada kończy się na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km.
Na terenie woj. łódzkiego trwają obecnie prace przy budowie 40-kilometrowego odcinka A1 między Strykowem a Tuszynem. Po wizycie na powstającym w Łodzi węźle "Brzeziny" i obejrzeniu budowy pobliskiego przepustu dla zwierząt minister Wasiak pojechała do Strykowa obejrzeć m.in. centrum monitorowania ruchu na autostradach.

PAP, jk

Czytaj także

Region łódzki w przebudowie

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2011 11:32
Im większa integracja różnych środków transportu, tym większa korzyść dla mieszkańców - udowadniają to inwestycje w województwie łódzkim: budowa autostrady A1, węzła przesiadkowego w okolicy dworca Łódź Fabryczna i lotniska im. Władysława Reymonta. Projekty te są finansowane z programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Duże zmiany w punktach opłat na autostradach w wakacje. Będzie mniej zatorów

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2014 17:03
Po wpadkach, oznaczających dla tysięcy polskich kierowców długie oczekiwanie na wjazd czy zjazd z autostrad, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała system udrażniania ruchu w punktach poboru opłat. Przewiduje on m.in. uruchomienie dodatkowych pasów, czy manualną obsługę ruchu na pasach viaAuto.
rozwiń zwiń