Polskie Radio

LHC: poznaliśmy dwie nowe cząstki

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2014 15:00
Dwie nowe cząstki elementarne, składające się z kwarków dolnego (d), dziwnego (s) i pięknego (b) zaobserwowano dzięki analizie danych z Wielkiego Zderzacza Hadronów. LHC na razie jest nieczynny, ale wznowi prace za kilka miesięcy.
Kolizja proton-proton w eksperymencie CMS
Kolizja proton-proton w eksperymencie CMSFoto: CERN.

Istnienie cząsteczek Xi_b'- i Xi_b*- fizycy przewidzieli już wcześniej, ale nie udawało ich się zaobserwować. Masa owych cząstek zależy nie tylko od sumy składowych elementów, ale także od ich konfiguracji.

Jak wyjaśnia dr hab. Marek Szczekowski z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), dwie nowe cząstki pochodzą z rodziny tak zwanych barionów, czyli cząstek składających się z trzech kwarków.

- Najbardziej znanym barionem jest proton tworzący jądro atomu wodoru. Ponieważ kwarki występują w sześciu rodzajach, to możliwe są również bariony złożone z innych, cięższych kwarków. Do takich należą dwie obserwowane cząstki, oznaczone jako Xi_b'- i Xi_b*- – tłumaczy Szczekowski.

Odkrycie nowych cząstek nie jest zjawiskiem rzadkim. Rocznie poznajemy trzy do pięciu - mówi dr Patrick Koppenburg z holenderskiego Nikhef Institute. Rzadko jednak zdarza się, aby na raz odkryć aż dwie. - To pokazuje jak czułym instrumentem jest detektor LHCb - dodaje dr Steven Blusk z Syracuse University w Nowym Jorku.

Odkrycia dokonano na podstawie analizy ogromu danych zgromadzonych podczas eksperymentów w latach 2011-2012.

Obecnie Wielki Zderzacz jest przygotowywany do pracy z bardziej intensywnymi wiązkami cząstek o wyższej energii. Ma ruszyć na nowo wiosną roku 2015.

(ew/PAP/DailyMail)

Zobacz więcej na temat: NAUKA fizyka CERN

Nie tylko bozon Higgsa. CERN istnieje już 60 lat!

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2014 22:22
- Mamy 60 lat, a wciąż jesteśmy atrakcyjni - mówił Rolf Heuer, szef CERN. Dlaczego? - Bo na przykład nikt inny nie zbliżył się do Wielkiego Wybuchu niż my - zachwalał.

Następca LHC będzie miał 100 km obwodu

Ostatnia aktualizacja: 23.02.2014 00:55
Wielki zderzacz okrążałby całą Genewę i był cztery razy dłuższy od LHC, który jest obecnie największy na świecie.

CERN donosi: restartujemy potężniejszą wersję LHC

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2014 17:17
Naukowcy spod Genewy ogłosili, że prace nad ponownym startem Zderzacza już się rozpoczęły. W przyszłym roku, kiedy osiągnie pełną gotowość do badań, będzie zderzał z dużo większą energią niż wcześniej.