Teatr Polskiego Radia

"Pasażer Luter" w Letniej Nocy

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2014 23:00
17 lipca przypada 10. rocznica śmierci Jacka "Lutra" Lenartowicza, legendy polskiej muzyki lat 80. XX wieku. Słuchowisko Darka Błaszczyka jest podróżą, podczas której poznajemy tę fascynującą postać.
Pasażer Luter w Letniej Nocy
Foto: Darek Błaszczyk

 

Autor/reżyser/opracowanie muzyczne:
Darek Błaszczyk

Realizator:
Andrzej Brzoska

Nagrania wywiadów:
Adam Wilk

Obsada:
Ten/Łukasz Garlicki, Brat/Krzysztof Szczerbiński, Siwy/Józef Pawłowski, Dziewczyna/Anna Cieślak, Kierowca/Paweł Szczesny, Tata/Andrzej Blumenfeld

oraz – w nagraniach dokumentalnych:

Tomasz „Men” Świtalski, Piotr Rypson, Tomek „Rastek” Szczeciński, Tomek „Franz” Lipiński

Łukasz
Łukasz Garlicki (Ten) i Anna Cieślak (Dziewczyna) podczas nagrania słuchowiska "Pasażer Luter"

 

Słuchowisko Pasażer Luter to gatunkowy eksperyment – najbliżej mu chyba docudramie. W warstwie dokumentalnej to historia poszukiwania pewnego tekstu sprzed lat, tekstu/manifestu napisanego w okresie początków polskiego punka (przełom lat 70./80.) przez Jacka „Lutra” Lenartowicza, który był współzałożycielem jednego z pierwszych polskich zespołów punkrockowych Deadlock z Trójmiasta.

Poszukiwanie przez bohatera słuchowiska tajemniczego tekstu będzie zarazem odkrywaniem legendarnej niemal postaci Lutra, perkusisty i autora tekstów, czołowej postaci polskiego punka. Jako pierwszy w Polsce pod koniec lat 70. wydawał fanzina Pasażer (fanzin - skrót od ang. fan magazine, nieprofesjonalne pismo tworzone przez osobę bądź grupę osób – miłośników jakiegoś tematu). Jednak równolegle krążyły wówczas opowieści, że Luter napisał tekst Pasażer, który mógł być równie dobrze powieścią, manifestem, scenariuszem albo… konfabulacją…

Bohater słuchowiska, przygotowując się do realizacji filmu dokumentalnego o Lutrze i tekście Pasażer, przeprowadza rozmowy z rzeczywistymi uczestnikami tamtych zdarzeń – przyjaciółmi Lutra: Tomkiem „Menem” Świtalskim, Tomkiem „Rastkiem” Szczecińskim, Piotrem Rypsonem, czy Tomkiem Lipińskim. Praca nad dokumentem o Lutrze staje się zarazem podróżą do jego własnej przeszłości, spotkania z duchem nieżyjącego Brata, który wprowadzał go wtedy w dorosłość.
Właściwie ta podróż do przeszłości staje się dla niego w pewnym momencie ważniejsza od samego zadania, jakim było rozwiązanie zagadki legendarnego tekstu. Część fabularna jest w dużej mierze autobiograficzna.