Prof. Renata Nowakowska-Siuta, rozmawiając z Katarzyną Stoparczyk na temat różnic w podejściu do edukacji na świecie, wiele uwagi poświęciła rozwiązaniom fińskim. Jak przyznała, jednym z największych zaskoczeń dla niej było to, jak bardzo fińscy uczniowie lubią swoją szkołę. – Lubią w niej być, a szkoła jest miejscem przyjaznym dziecku. To, co mnie zaskakuje w architekturze fińskich szkół to to, że ma mało bardzo mało ozdób, które są w polskich klasach: gazetki, plakaty. Finowie uważają, że im mniej jest takich rozpraszaczy, tym łatwiej jest się skoncentrować na tym, co jest najważniejsze – wyjaśnia pedagog.
Oceny, rankingi, porównania
Jak dodaje, coraz więcej także polskich szkół jest otwartych na wspieranie różnych potrzeby uczniów, starając się im ułatwić proces adaptacji w szkole i późniejszej nauki. Jednak w ocenie gościa Trójki, polska szkoła wciąż mogłaby się nauczyć wiele, m.in. korzystając z rozwiązań ocen opisowych. Dzięki nim uczeń dowiaduje się nie tylko, jak plasuje się w odniesieniu do kolegów czy koleżanek z klasy, ale też gdzie popełnia błędy, co musi poprawić, a co dobrze mu wychodzi.
Przeczytaj także:
51:12 2023_09_03 09_08_00_PR3_Zagadkowa_Niedziela.mp3 Różne modele edukacji. Na jakie aspekty edukacji najsilniej położone są naciski w fińskich, niemieckich czy japońskich szkołach? (Zagadkowa niedziela/Trójka)
***
Tytuł audycji: Zagadkowa niedziela
Prowadzi: Katarzyna Stoparczyk
Data emisji: 3.09.2023
Godzina emisji: 9.08
gs/ans