Plamy na gwieździe innej niż Słońce

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2016 22:22
Astronomowie odkryli plamy na powierzchni gwiazdy odległej o 181 lat świetlnych od Ziemi i 15 razy większej od naszej gwiazdy.
Plamy na gwieździe innej niż Słońce
Foto: Pixabay/domena publiczna

Publikacja ukazała się w najnowszym wydaniu czasopisma „Nature”.

Badacze prowadzili obserwacje techniką interferometrii, dzięki której światło zbierane przez kilka osobnych teleskopów jest łączone razem, aby uzyskać większą zdolność rozdzielczą obrazu. Otrzymuje się wtedy rozdzielczość taką, jakby miał teleskop o średnicy równej odległości pomiędzy skrajnymi instrumentami. W przypadku opisywanych obserwacji było to 330 metrów.

Zbadana gwiazda to Zeta Andromedae. Naukowcy uzyskali obrazy jej powierzchni w trakcie 18-dniowego cyklu rotacji gwiazdy. Okazało się, że posiada ona odpowiednik plam słonecznych (czyli ciemniejszych obszarów, które są chłodniejsze niż reszta powierzchni Słońca).

Plamy te występują jednak nie tylko w okolicach równika gwiazdy (jak w przypadku Słońca), ale i w rejonie biegunów. - Zeta Andromeda ma plamy na obu półkulach, w bardzo różnych miejscach. Tego nie da się wytłumaczyć ekstrapolując teorie dotyczące pola magnetycznego Słońca - komentuje Rachael Roettenbacher z University of Michigan.

Zeta Andromedae posiada mniejszego gwiezdnego "partnera" i rotuje dużo szybciej niż Słońce. Może zatem zachodzą tam zupełnie inne procesy. Badacze przypuszczają jednak, że obserwujemy sytuację, jaka zachodziła w przypadku Słońca, gdy było młode.

(ew/PAP/Space.com)

Zobacz więcej na temat: NAUKA astronomia słońce

Widowiskowy wybuch plazmy na Słońcu [wideo]

Ostatnia aktualizacja: 12.06.2014 22:08
Wybuch zarejestrowały teleskopy satelitarnego obserwatorium NASA Solar Dynamics.

Kosmiczna misja w piekielnych warunkach. Słońce na celowniku

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2015 01:50
Słońce było uznawane za małą i stosunkowo niewyróżniającą się gwiazdę. Jest ono jaśniejsze niż ok. 95 proc. gwiazd na Drodze Mlecznej. Wkrótce poznamy je lepiej, dzięki misji Solar Orbiter.