Ponad tysiąc odkrytych planet pozasłonecznych

Ostatnia aktualizacja: 11.05.2016 00:01
Dzięki teleskopowi Kepler wysłanemu przez Amerykańską Agencję Kosmiczną NASA znaleziono 1 284 nowe planety. Przesłane z Keplera dane wskazują, że planet jest dwa razy więcej, niż spodziewali się naukowcy.
  • Ponad tysiąc odkrytych planet pozasłonecznych - IAR, Rafał Motriuk
Kilka ze znanych egzoplanet, na których mogło rozwinąć się życie

Teleskop został umieszczony na orbicie w marcu 2009. Jego zadaniem jest poszukiwanie poza układem słonecznym planet podobnych do Ziemi.

Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym oraz metodom obliczeniowym, Kepler potrafi lepiej niż inne teleskopy odróżnić gwiazdy od planet. Dzięki temu jesteśmy coraz bliżej udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy Ziemianie są w kosmosie sami - powiedział Paul Hertz, dyrektor Wydziału Astrofizyki NASA.

Analizując dane naukowcy oceniają, że blisko 550 z nowo odkrytych przez Keplera planet ma postać ciała stałego jak Ziemia. Dziewięć z nich krąży wokół swoich gwiazd po takiej orbicie, która stwarza warunki do rozwoju życia.
Przez cztery lata teleskop Kepler monitorował 150.000 gwiazd. W 2018 roku NASA planuje wystrzelić satelitę, który będzie wykorzystywał tę samą technologię, co Kepler. Nowy satelita będzie obserwował 200 000 obiektów astronomicznych koncentrując się na poszukiwaniu planet podobnych do Ziemi.

(IAR)

Merkury był kiedyś pokryty grafitem

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2016 22:22
Powierzchnia planety Merkury mogła być kiedyś pokryta grafitem takim jak w rysikach ołówków. Dowodzą tego naukowcy z amerykańskiego uniwersytetu Johnsa Hopkinsa.

Jaka jest Planeta 9? Hipotezy naukowców

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2016 22:22
Jeśli w ogóle istnieje, jest kilka razy większa od Ziemi i lodowato zimna. Astrofizycy przedstawili szacunki dotyczące dziewiątej planety, która prawdopodobnie okrąża Słońce w dużej odległości - ale jeszcze nigdy nikt jej nie widział.

Naukowcy odkryli trzy planety podobne do Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2016 20:00
Odległość tych ciał niebieskich od naszej planety po raz pierwszy pozwoli na zbadanie możliwości istnienia życia poza Układem Słonecznym. O odkryciu pisze czasopismo "Nature".