Nowa planeta - Kepler 10b

IAR
Katarzyna Ingram 12.01.2011
Planeta Kepler 10b, wizja artystyczna
Planeta Kepler 10b, wizja artystyczna , foto: źr. NASA

Jesteśmy świadkami jednego z najciekawszych odkryć w historii, naukowcy z NASA znaleźli planetę podobną do Ziemi.

Astronomowie odkryli najmniejszą znaną planetę pozasłoneczną. Jest ona wielkości Ziemi i składa się - podobnie jak nasza planeta - ze skał.

Planeta Kepler 10b – bo tak ją nazwano - ma średnicę o 40procent większą od Ziemi, jej masa jest prawie pięć razy większa od masy naszej planety. Jest od nas oddalona o 560 lat świetlnych.

- Jej macierzysta gwiazda jest podobna do naszego Słońca, tylko starsza. Ma prawie 12 miliardów lat, nasze Słońce jest prawie trzy razy młodsze - mówiła doktor Natalie Batalha z NASA.

Planetę odkrył amerykański teleskop Kepler, który został wysłany w Kosmos specjalnie po to, by szukać planet pozasłonecznych. Astronomowie NASA mówią, że zdjęcia z teleskopu są wyjątkowo dokładne, a odkrycie nowej planety jest jednym z najciekawszych dokonań naukowych w historii ludzkości.

Kepler 10b okrąża swą macierzystą gwiazdę w małej odległości i jest na niej za gorąco, by spodziewać się tam śladów życia. Ale odkrycie dowodzi, że w naszej galaktyce istnieją planety podobne do Ziemi.

Teleskop Kepler będzie ich szukał jeszcze przez ponad trzy lata. O odkryciu poinformowano na 217. spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Seattle.

(ki/iar)

Komentarze:

sortuj
liczba komentarzy: 0

Zobacz wideo

Astronautka z ISS zaśpiewała w San Remo

Widzom festiwalu we włoskim San Remo organizatorzy zapewniają atrakcje nie tylko muzyczne. W kolejnym dniu imprezy połączono się z włoską astronautką Samanthą Cristoforetti, przebywającą na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Sukces nowego statku kosmicznego ESA

To były ważne dla Europejskiej Agencji Kosmicznej dwie godziny. Krótka misja europejskiego minipojazdu kosmicznego o nazwie IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) zakończyła się sukcesem (wideo i galeria ze startu).