Nowa planeta - Kepler 10b

IAR
Katarzyna Ingram 12.01.2011
Nowa planeta - Kepler 10b
Planeta Kepler 10b, wizja artystyczna , foto: źr. NASA

Jesteśmy świadkami jednego z najciekawszych odkryć w historii, naukowcy z NASA znaleźli planetę podobną do Ziemi.

Astronomowie odkryli najmniejszą znaną planetę pozasłoneczną. Jest ona wielkości Ziemi i składa się - podobnie jak nasza planeta - ze skał.

Planeta Kepler 10b – bo tak ją nazwano - ma średnicę o 40procent większą od Ziemi, jej masa jest prawie pięć razy większa od masy naszej planety. Jest od nas oddalona o 560 lat świetlnych.

- Jej macierzysta gwiazda jest podobna do naszego Słońca, tylko starsza. Ma prawie 12 miliardów lat, nasze Słońce jest prawie trzy razy młodsze - mówiła doktor Natalie Batalha z NASA.

Planetę odkrył amerykański teleskop Kepler, który został wysłany w Kosmos specjalnie po to, by szukać planet pozasłonecznych. Astronomowie NASA mówią, że zdjęcia z teleskopu są wyjątkowo dokładne, a odkrycie nowej planety jest jednym z najciekawszych dokonań naukowych w historii ludzkości.

Kepler 10b okrąża swą macierzystą gwiazdę w małej odległości i jest na niej za gorąco, by spodziewać się tam śladów życia. Ale odkrycie dowodzi, że w naszej galaktyce istnieją planety podobne do Ziemi.

Teleskop Kepler będzie ich szukał jeszcze przez ponad trzy lata. O odkryciu poinformowano na 217. spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Seattle.

(ki/iar)

Komentarze:

sortuj
liczba komentarzy: 0

Zobacz wideo

Aplikacje, bez których nie możemy żyć

- Dziś aplikacje wyszły już poza obszar smartfonów czy tabletów. Wkrótce może się okazać, że nie będzie już urządzeń, które funkcjonują bez nich. Dotyczy to też sprzętów domowego użytku, jak pralki, czy… odkurzacze - mówi w Czwórce Marcin Kubicki, redaktor naczelny magazynu T3.