Podejrzyj warsztat najsłynniejszego łowcy komet

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2011 10:33
Kanadyjskie Królewskie Towarzystwo Astronomiczne udostępniło online archiwum - szesnaście tysięcy wpisów do dziennika obserwacyjnego Davida Levy'ego, jednego z najsłynniejszych astronomów-amatorów.

Podejrzyj warsztat najsłynniejszego łowcy komet
Kanadyjskie Królewskie Towarzystwo Astronomiczne udostępniło online cyfrowe archiwum zawierające ponad szesnaście tysięcy wpisów do dziennika obserwacyjnego Davida Levyego - jednego z najsłynniejszych na świecie astronomów-amatorów.
Urodzony w 1948 roku w Montrealu David Levy jest odkrywcą lub współodkrywcą ponad 150 asteroid oraz 22 komet. Najsłynniejszą z nich okazała się odkryta razem z małżeństwem Shoemaker (Carolyn i nieżyjącym już Eugene) kometa Shoemaker-Levy 9, która w 1994 roku swoje istnienie zakończyła w atmosferze największej planety w Układzie Słonecznym. Eksplozję obserwowano z Ziemi, robił jej zdjęcia także Hubble.
Wpisy do dziennika obserwacyjnego obejmują okres od 1959 roku, czyniąc ten zbiór kroniką ukazującą ponad pół wieku współczesnych obserwacji astronomicznych. Poza opisami kolejnych odkryć i komentarzami dotyczącymi pracy Levy'ego i jego najbliższych przyjaciół, dziennik zawiera również relacje dotyczące kontaktów słynnego astronoma-amatora z innymi wielki obserwatorami, jak na przykład Clydem Tombaughem, odkrywcą Plutona - planety karłowatej, która przez wiele lat była uważana za dziewiątą planetę Układu Słonecznego.
Dziennik zawiera również szkica i fotografie wykonane przez Levy'ego lub przez niego znalezione oraz astronomiczne cytaty pochodzące z literatury, także pięknej. Kanadyjski astronom jest również uznanym popularyzatorem nauki - w kronice można odnaleźć częste ślady także takiej jego aktywności.
- Mam nadzieję, że dla czytelników tego dziennika będzie on stanowił inspirację do opisywania swoich własnych sesji obserwacyjnych - napisał Levy na stronie Kanadyjskiego Królewskiego Towarzystwa Astronomicznego. - Moim zdaniem obserwacje, po których nie pozostaje żaden ślad, tak naprawdę nie są obserwacjami. Te opisane pozostają jednak na zawsze żywe - wyjaśnił astronom.
Archiwum zawierające faksymile wpisów jest dostępne bezpłatnie na stronach Towarzystwa, pod adresem http://www.rasc.ca/logbooks/levy.

Urodzony w 1948 roku w Montrealu David Levy jest odkrywcą lub współodkrywcą ponad 150 asteroid oraz 22 komet. Najsłynniejszą z nich okazała się odkryta razem z małżeństwem Shoemaker (Carolyn i nieżyjącym już Eugene) kometa Shoemaker-Levy 9, która w 1994 roku swoje istnienie zakończyła w atmosferze największej planety w Układzie Słonecznym. Eksplozję obserwowano z Ziemi, robiła jej zdjęcia także sonda Galileo.

Zobacz więcej na temat: astronomia

Rosetta śpi przed spotkaniem z kometą

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2011 13:00
Europejski statek kosmiczny, który leci w kierunku komety niedaleko Jowisza, został zahibernowany. Niemieccy eksperci uśpili go, by oszczędzić energię.

2013: na niebie superjasna kometa

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2011 13:35
Odkryta w zeszłym tygodniu kometa C/2011 L4 (PANSTARRS) może w 2013 roku mieć jasność porównywalną z najjaśniejszymi gwiazdami na niebie - informuje Minor Planet Center.

Masz lornetkę? Oglądaj kometę!

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2011 11:40
Koniec sierpnia to dobry czas do podziwiania komety C/2009 P1 (Garradd). Można ja obserwować przez lornetkę - informuje dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.