NASA policzyła, ile asteroid może nam zagrażać

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2012 12:00
NASA podała najnowsze oszacowania liczby potencjalnie niebezpiecznych planetoid, uzyskane dzięki przeglądowi NEOWISE, wykonanemu w ramach misji kosmicznej WISE.
NASA policzyła, ile asteroid może nam zagrażać
Foto: Glow Images/East News
NASA policzyła niebezpieczne planetoidy
Potencjalnie niebezpiecznie planetoidy, w skrócie PHA, od angielskiej nazwy „potentially hazardous asteroids”, to część większej grupy tzw. planetoid bliskich Ziemi (NEA – near-Earth asteroids), czyli takich, których orbity przebiegają w pobliżu naszej planety. Asteroidy z grupy potencjalnie niebezpiecznych mają najbliższe orbity, do ośmiu milionów kilometrów on Ziemi oraz są na tyle duże, że przetrwałyby przejście przez ziemską atmosferę, powodując zniszczenia na poziomie od lokalnego po globalny (w zależności od wielkości obiektu).
Jednym z elementów misji kosmicznej WISE było poszukiwanie planetoid. Ten fragment misji otrzymał nazwę NEOWISE. W jego ramach naukowcy zbadali 107 planetoid PHA, aby oszacować całkowitą populację tego typu obiektów.
Wyniki wskazują, że może istnieć prawie 4700 planetoid PHA większych niż 100 metrów średnicy. Oszacowania mają dokładność plus/minus 1500 obiektów. Do tej pory odkryto zaledwie od 20 do 30 procent takich obiektów.
Rezultaty badań zostaną opublikowane w czasopiśmie naukowym „Astrophysical Journal”. Oszacowania z projektu NEOWISE są zgodne z poprzednimi szacunkami liczby potencjalnie groźnych planetoid.
Kosmiczny teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) dokonał dwukrotnego przeglądu całego nieba w zakresie podczerwonym, zanim w 2011 roku przeszedł w stan hibernacji. Skatalogował setki milionów obiektów – od galaktyk, po planetoidy. W ramach projektu NEOWISE sfotografowano około 600 planetoid bliskich Ziemi (NEA), z których 135 było nowymi odkryciami.

(ew)

Zobacz więcej na temat: NASA

Aż 19 planetoid odkrytych jednej nocy

Ostatnia aktualizacja: 03.03.2011 15:00
Tę rekordową liczbę odkryto w ramach projektu Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS) - poinformowano na stronie internetowej projektu.

Dwie planetoidy przelecą między Ziemią a Księżycem

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2011 14:58
Lot asteroidy w odległości bliższej Ziemi niż Księżyc jest wydarzeniem obserwowanym raz na kilka miesięcy.

Sonda Dawn zbliża się do planetoidy

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2011 13:10
Sonda Dawn wykonała już pierwsze zdjęcia jednego z celów swojej misji czyli planetoidy Westa i przygotowuje się do manewrów mających doprowadzić do wejścia na jej orbitę - informuje NASA.

To już dziś! Blisko Ziemi przeleci planetoida

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2012 10:34
Nowy, niedawno odkryty obiekt 2012 BX34 jest ciałem o średnicy około 14 metrów. Zbliży się do Ziemi na odległość tylko 77 tysięcy kilometrów (0,2 średniej odległości Księżyca od Ziemi). Jest to naprawdę niewielki dystans - podkreślają naukowcy.