Astronomowie odkryli samotną planetę. Leci przez kosmos

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2012 00:20
W przestrzeni kosmicznej musi być smutno i cicho. O ile gorzej jest, jeśli jest się planetą, która nie ma swojej gwiazdy i leci na oślep...
Astronomowie odkryli samotną planetę. Leci przez kosmos
Foto: NASA/wizja artysty.
Astronomowie odryli samotną planetę. Leci przez kosmos
W przestrzeni kosmicznej musi być smutno i cicho. O ile gorzej jest, jesli jest się planetą, która nie ma swojej gwiazdy i leci na oślep...
Samotność to wszystko co zna odległa planeta CFBDSIR2149. Odkryto ją przypadkiem podczas łowów na brązowe karły - tzw. nieudane gwiazdy, bo rodzą się, ajk zwykłe gwiazdy, na skutek zapadnięcia się kuli gazu i pyłu, ale nie są na tyle masywne, aby w ich wnętrzu rozpoczęły się rekacje nuklearne.
Kiedy na przyrządach astronomów pojawiła się CFBDSIR2149, odległa o około 130 lat świetlnych, badacze domyślili się, że maja do czynienia z czymś niezwykłym. Obiekt ma pomiędzy 50 a 120 milionami lat, nie jest zatem stary. Jego temperatura to ok. 400 stopni C, a masa - siedmiokrotnie większa niż w przypadku Jowisza. - To jakby portrt Jowisza z pierwszych milionów lat jego istnienia - wyjaśnia astrofizyk Étienne Artigau z University of Montreal.
Jest możliwe, że planeta jest w rzeczywistości wyjątkowo małym brązowym karłem. Istnieje także 87 proc. szansy na to, że CFBDSIR2149 porusza się w szeroko pojętym towarzystwie pobliskiej młodej gromady gwiazd. Mogła zatem zostac wyrzucona ze swojego pierwotnego otoczenia przez siły grawitacyjne.
Astronomowie będą badać planetę, aby dowiedzieć się więcej na temat jej pozycji i kierunku podróży.

Samotność to zapewne wszystko, co zna odległa planeta CFBDSIR2149. Odkryto ją przypadkiem podczas łowów na brązowe karły - tzw. nieudane gwiazdy, bo rodzą się jak zwykłe gwiazdy, na skutek zapadnięcia się kuli gazu i pyłu, ale nie są na tyle masywne, aby w ich wnętrzu rozpoczęły się reakcje nuklearne.

Kiedy na przyrządach astronomów pojawiła się CFBDSIR2149, odległa o około 130 lat świetlnych, badacze domyślili się, że mają do czynienia z czymś niezwykłym. Obiekt ma pomiędzy 50 a 120 milionami lat, nie jest zatem stary. Jego temperatura to ok. 400 stopni C, a masa - siedmiokrotnie większa niż w przypadku Jowisza.

- To jakby port Jowisza z pierwszych milionów lat jego istnienia - wyjaśnia astrofizyk Étienne Artigau z University of Montreal. Planeta jest zbyt ciemna, aby zobaczyć ją w świetle widzialnym. Planety tego typu istnieją, wiedzieliśmy o tym wcześniej, ale rzadko je obserwujemy. Astronomowie wykrywają je zwykle na podstawie zakłóceń grawitacyjnych.

Jest możliwe, że planeta jest w rzeczywistości wyjątkowo małym brązowym karłem. Istnieje także 87 proc. szansy na to, że CFBDSIR2149 porusza się w szeroko pojętym towarzystwie pobliskiej młodej gromady gwiazd. Mogła zatem zostać wyrzucona ze swojego pierwotnego otoczenia przez siły grawitacyjne.

(ew/Discovery)

Ranking: najlepsza do zamieszkania jest planeta Gliese 581g

Ostatnia aktualizacja: 25.07.2012 08:22
Mamy nowy cel ludzkiej kolonizacji. To nie Mars, ale Gliese 581g. Egzoplaneta została właśnie uznana za najbardziej nadającą się do zamieszkania spośród wszystkich, jakie znamy.

Gwiazda pożera planetę ku uciesze zespołu prof. Wolszczana

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2012 12:55
To pierwszy bezpośredni dowód na to, że gwiazdy czasami pochłaniają swoje planety. Ten los może czekać również wewnętrzne planety Układu Słonecznego, w tym Ziemię.

Planeta-zombie powraca do życia

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2012 12:20
Kolejna seria danych z Teleskopu Hubble’a kazała uczonym powrócić do tezy, że nieodległa gwiazda Fomalhaut posiada masywną egzoplanetę. Fomalhaut b może być rzadkim przykładem planety całkowicie ukrytej w obłoku pyłu.

Jeszcze jedna masywna Ziemia w rejonie do zamieszkania

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2012 13:20
Rodzina planet skalistych krążących blisko swojej gwiazdy ciągle się powiększa. Właśnie odkryto kolejną.