Astronomowie badają, jak szybko zaczął wybuchać kosmiczny popcorn

Ostatnia aktualizacja: 11.04.2013 14:35
Astronomowie korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a zaobserwowali wybuch supernowej odległej o ponad 10 miliardów lat świetlnych. To jeden z najdalszych tego rodzaju obiektów. Może pomóc naukowcom w zrozumieniu historii kosmosu.
Astronomowie badają, jak szybko zaczął wybuchać kosmiczny popcorn
Foto: źr. NASA
Badacze chcą zrozumieć, jak wcześnie w historii Wszechświata pojawiłī się gwiezdne eksplozje. - Gdyby supernowe były popcornem, to chcemy zrozumieć, jak szybko ziarna kukurydzy zaczęły wybuchać? - wyjaśnia Adam Riess z zespołu badawczego.
Odkrycia dokonano w ramach prowadzonego od trzech lat projektu ANDELS+CLASH Supernova Project. Polega on na tym, że naukowcy wykonują obserwacje w podczerwieni w poszukiwaniu supernowych, a następnie używają obserwacji spektroskopowych do zweryfikowania dystansu do odkrytego obiektu. Badacze chcą znaleźć jak najwięcej supernowych typu Ia i sprawdzić, czy ich własności nie zmieniały się w ciągu trwającej prawie 14 miliardów lat historii Wszechświata.

Wstępne wyniki zespołu, kierowanego przez Davida O. Jonesa z Johns Hopkins University w Baltimore, Maryland (USA), sugerują, że częstotliwość wybuchu supernowych typu Ia znacząco spadła w okresie od 7,5 do 10 miliardów lat temu. Rezultaty zostały opisane w artykule, który ukaże się w maju w „The Astrophysical Journal”.

Supernowa otrzymała techniczną nazwę UDS10Wil, a przez badaczy nazywana jest także SN Wilson. Eksplodowała ponad 10 mld lat temu. To supernowa typu Ia. Naukowcy dobrze wiedzą, jak zachowują się supernowe tego rodzaju, mogą zatem sprawdzić, czy w młodym Wszechświecie model wyglądał tak samo. - To otwiera nam okno do wczesnej historii kosmosu - mówi kierujący badaniami David Jones z Johns Hopkins University w Baltimore.

Do tej pory w ramach projektu odkryto ponad 100 supernowych wszystkich typów, w odległościach od 2,4 do 10 miliardów lat świetlnych. Wśród tej próbki jest osiem supernowych typu Ia, w odległościach przekraczających 9 miliardów lat świetlnych. Wstępne wyniki zespołu, kierowanego przez Davida O. Jonesa z Johns Hopkins University w Baltimore, Maryland (USA), sugerują, że częstotliwość wybuchu supernowych typu Ia znacząco spadła w okresie od 7,5 do 10 miliardów lat temu.

Rezultaty zostały opisane w artykule, który ukaże się w maju w "The Astrophysical Journal”.

(ew/PAP/HuffingtonPost)

Więcej astronomii w kanale Moje.Polskieradio.pl

Zobacz więcej na temat: astronomia NAUKA

Wyrzucone czarne dziury żyją na marginesie Galaktyki

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2013 14:14
Przemieszczają się samotnie lub spowite w ciemna materię. Wyrzucone z pierwotnej lokalizacji, wegetują na obrzeżach naszej Galaktyki.

NASA wyśle w kosmos łowcę egzoplanet w 2017 roku

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2013 14:00
Wielkie łowy na planety pozasłoneczne dopiero przed nami. W 2017 roku na orbicie pojawi się TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Misja będzie kosztowała 200 mln dolarów.

Naukowcy mają dowody na ciemną błyskawicę

Ostatnia aktualizacja: 10.04.2013 15:30
Burze to nie tylko zwykłe gromy. Emitują także niewidoczne dla oka ciemne rozbłyski, które wysyłają w przestrzeń promieniowanie gamma i X. Możesz zostać uderzony takim gromem i nawet o tym nie wiedzieć.