Szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2013 23:55
Speleolodzy odkryli a Gran Canarii, największej z Wysp Kanaryjskich, szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat. W dodatku nie jest pusty: znajdują się w nim nieznane gatunki owadów.
Szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat
Foto: sxc.hu/cc.

Szyb wulkaniczny sprzed 14 mln lat, a w nim nieznane gatunki owadów odkryli speleolodzy na Gran Canarii - największej z Wysp Kanaryjskich. Zdaniem naukowców, to jeden z najstarszych szybów na świecie.
Odkrycia dokonano na terenie Parku Biosfery w południowo-wschodniej części wyspy. Grupa speleologów poinformowała o istnieniu nieznanej dotąd jaskini. Miejsce zbadali biolodzy i wulkanolodzy. Przekonali się, że ową jaskinią jest naturalny szyb, którym podczas tworzenia się wysp wypływała lawa. Ich zdaniem, tunel może ciągnąć się kilometrami, ale na razie zbadano jego pierwszych 50 metrów. Odkryto nowy gatunek stonogi i karalucha. Żyjące w całkowitej ciemności owady są ślepe i pozbawione pigmentów. Znaleziono też odciski roślin i kości wyginiętych zwierząt. Szyb wulkaniczny na Wyspach Kanaryjskich jest drugim najstarszym na świecie. Pierwszy, liczący 30 mln lat, jest w Australii.

Zdaniem naukowców, to jeden z najstarszych szybów na świecie. Odkrycia dokonano na terenie Parku Biosfery w południowo-wschodniej części wyspy.

(ew/IAR)