Nauka

Bolid zbudowany przez polskich studentów weźmie udział w zawodach

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2016 10:32
Ważąca ok. 230 kg maszyna WT-02 o mocy 110 koni mechanicznych przechodzi obecnie ostatnie testy. Na początku grudnia wystartuje w zawodach Formula Student.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: freeimages.com

Bolid wyścigowy WT-02 stworzyli studenci z koła naukowego Silesia Automotive działającego na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej. Jak podkreśliła Agnieszka Rutka z Silesia Automotive, maszyna jest już niemal gotowa.

Za około dwa tygodnie, po testach, studenci polecą do Melbourne w Australii, gdzie wraz z ponad 20 drużynami z uczelni technicznych z całego świata wezmą udział w zawodach Formula Student zaplanowanych na 8-11 grudnia.

Czytaj więcej:
nauka 1200 free
Nauka w portalu PolskieRadio.pl

- Głównym zadaniem uczestników tych zmagań jest zaprojektować i zbudować zgodny z regulaminem bolid, a następnie wziąć udział w zawodach, podczas których pojazd zostanie sprawdzony przez sędziów i weźmie udział w testach statycznych, dynamicznych oraz w głównym wyścigu - wyjaśniła Agnieszka Rutka z Silesia Automotive.

Konkursowy bolid jest rozwinięciem poprzedniej tego typu maszyny - WT-01. - Pierwszy ważył ok. 330 kg, teraz dzięki lepszej konstrukcji oraz zastosowaniu lżejszych materiałów, takich jak aluminium lotnicze, tytan oraz kompozyty z włókna węglowego, zeszliśmy do ok. 230 kg. Zmieniliśmy też m.in. ramę - poprzednia ważyła ok. 60 kg, a obecna o połowę mniej - wskazała Rutka.

Konstruktorzy, poprzez modyfikację głowicy i układu dolotowego, zwiększyli moc bolidu, która wynosi 110 koni mechanicznych. Rutka podała, że studenci zamontowali silnik Yamaha FZS600. Za jego pracę odpowiedzialny jest sterownik firmy Magneti Marelli, współpracujący z wyświetlaczem, a całość wieńczy wiązka elektryczna wykonana w technologii lotniczej.

- Z pewnością od innych odróżnia nas fakt, że silnik seryjnie zasilany był układem gaźnikowym, a my zabudowaliśmy go w kompletny układ zasilania pośredniego wtrysku paliwa i doładowaliśmy turbosprężarką. To właśnie dzięki tym modyfikacjom nasz pojazd osiąga taką moc - zaznaczyła Rutka.

Konkurs Formula Student składa się z kilku konkurencji, podczas których oceniane są zarówno parametry techniczne, wykonanie, jak i działanie maszyn w praktyce. Ponadto bolidy muszą przejść m.in. testy na pochylni czy testy hamowania. Konieczne jest także przedstawienie biznesplanu wprowadzenia bolidu na rynek i kosztorysu.

PAP - Nauka w Polsce, kk

Zobacz więcej na temat: technologie motoryzacja NAUKA
Czytaj także

Auto z napędem rakietowym? "To skończyło się śmiercią"

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2016 13:36
Marzył, by podróż z Berlina do Nowego Jorku trwała pół godziny. Max Valier, austriacki inżynier, który nie bał się ryzyka, za swoją odwagę zapłacił najwyższą cenę.
rozwiń zwiń