"Z ciemności w światło" – 49. Festiwal Wratislavia Cantans na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2014 15:00
Od 5 do 14 września 2014 roku po raz 49. uwaga muzycznego świata skupi się na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, który przyciągnie do Wrocławia i kilkunastu miast Dolnego Śląska artystów największego formatu. Na miejscu będzie oczywiście Dwójka.
Sol Gabetta
Sol Gabetta Foto: Uwe Arens/ Sony Classical /Handout/DPA/PAP

Już drugi raz autorem koncepcji festiwalu jest wybitny włoski dyrygent i instrumentalista, Giovanni Antonini, który poprowadzi nas muzyczną drogą "Z ciemności w światło”.
Na otwarcie festiwalu zabrzmi Concerto grosso D-dur Georga Friedricha Händla w wykonaniu prowadzonego przez maestra Antoniniego zespołu Il Giardino Armonico, specjalizującego się w prezentowaniu barokowej twórczości.
Według dwudziestowiecznych kompozytorów mrok nocy, niekiedy rozświetlany gwiazdami, sprzyjał metafizycznym rozważaniom – do takiej poetyckiej zadumy zaproszą nas Karol Szymanowski (usłyszymy III Symfonię "Pieśń o nocy”) i Igor Strawiński, którego kantata Gwiazdolicy (Le Roi des étoiles) zabrzmi podczas koncertu zatytułowanego Lux aeterna.  
Wizja zmierzchu życia przewijać się będzie w wykonaniach Requiem i utworów przeznaczonych na uroczystości żałobne w ujęciu kompozytorów różnych epok: Jana Dismasa Zelenki, Henry’ego Purcella, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Ludwiga van Beethovena. Ten ostatni odniósł się do tematu przemijania w dość pragmatyczny sposób, tworząc niedługo po Kantacie na śmierć cesarza Józefa II podobny utwór na intronizację jego następcy. Oba dzieła wykonają uczestnicy Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej, który od wielu lat jest nieodłącznym elementem festiwalu.
Interesującym wątkiem tegorocznej edycji będzie muzyka sakralna poświęcona nieustannie inspirującej twórców osobie Maryi. Festiwal rozpoczną dwie aranżacje hymnu Magnificat,
W kolejnych dniach usłyszmy przejmujące Stabat Mater Karola Szymanowskiego, a także średniowieczną mszę poświęconą "Naszej Pani” – Messe de Nostre Dame Guillaume’a de Machaut. w wykonaniu belgijskiego zespołu Graindelavoix.
Wratislavia Cantans to festiwal koncentrujący się wokół fenomenalnych możliwości ludzkiego głosu, jednak perełkami programu będą także koncerty instrumentalne. Wystąpi skrzypaczka Liana Mosca wraz z pianistą Pierrem Goyem, usłyszymy także Kristiana Bezuidenhouta (fortepian), na festiwal powróci słynna Sol Gabetta, która przed laty wystąpiła na Wratislavii jako młoda, znakomicie zapowiadająca się wiolonczelistka.

Na zakończenie festiwalu czeka nas koncert idealnie oddający ducha Wratislavii Cantans – zabrzmi monumentalne oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna. Chór Filharmonii Wrocławskiej w pełnym składzie i Gabrieli Players poprowadzi Paul McCreesh.

Więcej informacji na 2014.wratislaviacantans.pl
Dwójka sprawuje patronat medialny nad festiwalem. A oto koncerty, które zabrzmią również na naszej antenie:

5.09 (piątek), godz. 19.00

Georg Friedrich Händel (1685–1759) Concerto Grosso D-dur op. 6 nr 5, HWV 323
Antonio Vivaldi (1678–1741) Magnificat RV 610 / RV 611
Johann Sebastian Bach (1685–1750) Magnificat D-dur BWV 243

Wyk. Lydia Teuscher – sopran, Maria Espada – sopran, Marie-Claude Chappuis – mezzosopran, Kenneth Tarver – tenor, Florian Boesch – baryton; Chor des Bayerischen Rundfunks, Peter Dijkstra – przygotowanie chóru; Il Giardino Armonico, dyr. Giovanni Antonini

7.09 (niedziela), godz. 19.00

Georg Friedrich Händel (1685–1759) Dixit Dominus g-moll HWV 232
Jan Dismas Zelenka (1679–1745) Requiem D-dur ZWV 46

Wyk.Hana Blažíková – sopran, Alena Hellerová – sopran, Kamila Mazalová – alt, Václav Čížek – tenor, Tomáš Král – bas, Jaromír Nosek – bas; Collegium Vocale 1704, Collegium 1704, Václav Luks – dyrygent

10.09 (środa), godz. 19.00

Ludwig van Beethoven (1770–1827) Siedem wariacji Es-dur na wiolonczelę i fortepian na temat arii "Bei Männern welche Liebe fühlen" z opery Wolfganga Amadeusa Mozarta "Czarodziejski flet" WoO 46; IV Sonata wiolonczelowa C-dur op.102 nr 1
Johannes Brahms (1833–1897) Drei Lieder: An ein Veilchen op. 49 nr 2; Alte Liebe op. 72 nr 1; Wie Melodien zieht es mir op. 105 nr 1 (aranż. Sol Gabetta)
Fryderyk Chopin (1810–1849) Sonata wiolonczelowa g-moll op. 65
Fryderyk Chopin (1810–1849) / Auguste Franchomme (1808–1884) Grand Duo concertant E-dur na temat opery "Robert Diabeł" Giacomo Meyerbeera op. 16A

Wyk.Sol Gabetta – wiolonczela, Bertrand Chamayou – fortepian

mm/bch

Czytaj także

"Chopin i jego Europa". Czekamy na Zimermana i Polliniego...

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2014 20:00
- Warszawa, miasto młodości kompozytora, zasługiwała na taki festiwal - uważa krytyk muzyczny Dorota Szwarcman. Na kilka dni przed finałem 10 Festiwalu "Chopin i jego Europa" rozmawialiśmy w Dwójce o przemożnym wpływie, jaki wywarł on na życie muzyczne w Polsce i na świecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Frans Brüggen wydobywał z ludzi to, co najlepsze...

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2014 16:00
- Mówili o tym wszyscy członkowie zespołu, ale też odczuliśmy to bezpośrednio w kontaktach z Maestro - podkreślała Katarzyna Kasica, reżyserka filmu o Orkiestrze XVIII Wieku i jej zmarłym niedawno założycielu.
rozwiń zwiń