Projektant w operze może pofantazjować

Ostatnia aktualizacja: 30.12.2014 15:15
- To tu Arkadius projektuje czterometrowe suknie, a Gosia Baczyńska robi je z ogromnego koła - mówił w Dwójce Marcin Fedisz, kurator wystawy "Opera Haute Couture".
Audio
  • Relacja Beaty Stylińskiej z wystawy "Opera Haute Couture" w Galerii Opera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
Na zdjęciu strój z muzeum Opery Paryskiej
Na zdjęciu strój z muzeum Opery ParyskiejFoto: (vincent desjardins)/Wikipedia

Na ekspozycji prezentowanej w Galerii Opera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej można oglądać stroje stworzone z myślą o konkretnych postaciach scenicznych, a zaprojektowane przez takich twórców jak Gosia Baczyńska, Tomasz Ossoliński czy Joanna Klimas.

Kurator wystawy i wiceszef galerii Marcin Fedisz zwracał uwagę, że udział projektantów mody w tworzeniu widowisk operowych to stosunkowo nowe zjawisko. - To się zaczęło w latach 90. Pionierem był Mariusz Treliński, który zaprosił do realizacji "Eugeniusza Oniegina" Joannę Klimas. Wówczas był to absolutny szok.

Dziś współpraca tego rodzaju jest codziennością. Fedisz podkreślał, że odbywa się to z korzyścią dla obu stron. - Projektanci na co dzień muszą myśleć o względach marketingowych, czy ich strój się sprzeda. W operze jest miejsce na szaleństwo.

Wystawę Haute Couture można oglądać do 15 lutego.

***
Tytuł audycji:
Kwadrans bez muzyki
Prowadzenie:
Beata Stylińska
Goście: Marcin Fedisz (kurator wystawy i szef Galerii Opera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej) oraz projektanci: Hanna Bakuła, Maciej Zień i Tomasz Ossoliński
Data emisji: 30.12.2014
Godzina emisji: 15.00

bch/jp

Czytaj także

Czy opera barokowa nas zbawi?

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014 22:00
- We Francji muzyka barokowa stała się lekarstwem na głęboki kryzys wokalistyki - mówił w Dwójce krytyk Piotr Kamiński. A co z Polską?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Max Emanuel Cencic: kastraci brzmieli jak starsze panie

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2014 18:30
– Byłoby raczej okropne, gdyby współczesny tenor śpiewał dokładnie tak jak Gigli czy Caruso – mówił kontratenor, który wystąpił na Festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń