Rzecznik praw pacjenta przekazał, że osoba potrzebująca pomocy medycznej, dzwoniąc na infolinię, będzie mogła dowiedzieć się, jak poruszać się po systemie opieki zdrowotnej. - Zapraszam wszystkich, którzy chcieliby mieć wsparcie. Nasz telefon: 800 190 590 - mówił Bartłomiej Chmielowiec.
Szpitale. Nowe opaski
Odniósł się też do zmian treści znajdującej się na opaskach, które chorzy mają w szpitalach. Zmiany weszły w życie od 6 kwietnia br. - Obecnie na opasce w szpitalu będzie imię i nazwisko pacjenta oraz data urodzenia. To ważne, by personel medyczny wiedział dokładnie, z jakim pacjentem ma do czynienia. Może być kod kreskowy z danymi, jakie szpital gromadzi. (...) Ma to wykluczyć pomyłki pacjentów, do których dochodziło - wyjaśnił Chmielowiec.
Zapowiedź nowych regulacji
Rozmówca na antenie Programu 1 Polskiego Radia odniósł się też do kwestii oferowania przez osoby bez medycznego wykształcenia "cudownych terapii na wszystko". Zapowiedział pociągnięcie tych osób do odpowiedzialności. - Instytucja RPP będzie mogła sobie radzić z osobami, które oferują takie postępowanie, by blokować ich działania decyzją administracyjną i nakładać kary finansowe. (...) Obecnie podlega to odpowiedzialności karnej - wyjaśnił Chmielowiec.
Zaapelował też do sędziów, by nie obciążali pacjentów kosztami procesów sądowych ws. błędów medycznych.
10:39 Jedynka/W samo południe - 17.04.2024 Całodobowa infolinia dla pacjenta. Chmielowiec: można tam zgłaszać wszelkie problemy (Jedynka/W samo południe)
***
Audycja: W samo południe
Rozmawiał: Krzysztof Grzesiowski
Gość: Bartłomiej Chmielowiec (rzecznik praw pacjenta)
Data emisji: 17.04.2024
Godzina emisji: 12.20
Jedynka/kg/mpkor