Prof. Wojnarowski. "Jego chór zachwycił Messiaena"

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2017 17:45
- Olivier Messiaen brał udział w przygotowaniach do wykonania jego opery o św. Franciszku. Gdy usłyszał Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie powiedział, że to najlepszy zespół, jaki śpiewa jego dzieło - mówił w Dwójce dyrygent Antoni Wit.
Audio
  • Przyjaciele i współpracownicy o prof. Henryku Wojnarowskim (Mistrzowie dźwięku/Dwójka)
Prof. Henryk Wojnarowski
Prof. Henryk WojnarowskiFoto: PAP/Grzegorz Jakubowski

W pierwszej audycji poświęconej prof. Henrykowi Wojnarowskiemu o jego działalności zawodowej opowiadali dyrygenci i śpiewacy. Jacek Kaspszyk zwracał uwagę na wierność prof. Wojnarowskiego względem Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie. - Trudno znaleźć dyrektora chóru, który by nim kierował przez przez 38 lat (w latach 1978-2016)! To rekord na światową skalę. Co więcej, przez cały ten czas profesor utrzymywał zespół na równym, bardzo wysokim poziomie artystycznym - komplementował dyrygent.

Antoni Wit doskonałą reputację Chóru tłumaczył niezwykłą dyscypliną pracy prof. Wojnarowskiego. - Potrafił dobrać właściwe osoby. Był bardzo wymagający. Kładł nacisk na permanentne doskonalenie. W chórze zawsze była wokalistka, która prowadziła indywidualne zajęcia z chórzystami, ale profesor korzystał też z pomocy korepetytorów językowych, dbał o dykcję - wyliczał gość audycji "Mistrzowie dźwięku".

O współpracy z prof. Wojnarowskim opowiadali także członkowie jego chóru: Danuta Opacka i Sławomir Kaszuba. - Profesor zawsze wymaga myślenia. Muzyka to nie jest odtwarzanie, ot tak sobie śpiewanie. Nad każdym dźwiękiem trzeba pomyśleć...

***

Tytuł audycji: Mistrzowie dźwięku

Przygotowała:  Anna Skulska

Goście: Jacek Kaspszyk, Tadeusz Strugała, Antoni Wit (dyrygenci), Danuta Opacka i Sławomir Kaszuba (chórzyści)

Data emisji: 7.01.2017

Godzina emisji: 15.30

***

Zapraszamy na kolejne audycje o prof. Henryku Wojnarowskim (14, 21 i 28 stycznia) o godz. 15.30.

bch

Czytaj także

"Halina Łukomska miała głos anioła"

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2016 11:11
- Śpiewała krystalicznie czysto z niesłychaną precyzją intonacji, to było coś absolutnie zdumiewającego - tak o zmarłej 30 sierpnia artystce w audycji wspomnieniowej opowiadał muzykolog Mieczysław Kominek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Seong-Jin Cho: o balladach Chopina marzyłem od dziecka

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2016 14:00
- Najpierw nagrałem ostatnią, czwartą balladę. Gram ją dość długo, bo od 12. roku życia. Wtedy była dla mnie bardzo trudna, ale widzę, że zbudowanie jej dramaturgii aż po samą kulminację jest dla mnie teraz większym wyzwaniem – wspomniał koreański pianista, opowiadając o nowo nagranej płycie, na której znalazły się cztery ballady chopinowskie op. 23, 38, 47 i 52.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Walc wiedeński. Z karczmy na dwór cesarski

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2017 16:00
- Walc po 1815 roku stał się powszechnym tańcem dla szybko bogacącego się mieszczaństwa. Jego popularność rosła do tego stopnia, że stał się on elementem miejskiej fonosfery Wiednia. W każdej knajpie walc był elementem zabawy tanecznej – powiedział Szymon Paczkowski z Instytutu Muzykologii UW.
rozwiń zwiń