Max Emanuel Cenčić na finał Actus Humanus. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 09.12.2016 12:25
W koncercie wieńczącym gdańskie święto muzyki dawnej usłyszymy znakomitego kontratenora, któremu towarzyszyć będzie Armonia Atenea.
Max Emanuel Cenić
Max Emanuel Cenčić Foto: mat. prom. festiwalu Actus Humanus
Arts-Florissants 510.jpg
Actus Humanus 2016 na antenie Dwójki

Max Emanuel Cenčić - uznawany za jednego z najlepszych współczesnych kontratenorów - występuje w największych salach wraz z najwybitniejszymi zespołami i dyrygentami, kreując szereg spektakularnych projektów artystycznych.

Karierę solową rozpoczął w 1992 jako sopran chłopięcy (w słynnym chórze Wienersaengerknaben), w 2001 inicjując ją na nowo jako kontratenor. W tej roli jego pierwsze wielkie sukcesy to np. partia Nerona w Koronacji Poppei Monteverdiego w Bazylei w 2003 czy partia Herolda w światowej premierze Medei Ariberta Reimanna w Wiener Staatsoper w 2010. Szczególne znaczenie miały występy w barcelońskim Teatrze Liceu u boku Plácido Domingo (2011–2012), amerykańskie tournée z Riccardo Mutim i Chicago Symphony Orchestra oraz recitale solowe w Wersalu, Teatrze Champs-Élysées, na Händel-Festspiele w Karlsruhe, w Lisinski Hall w Zagrzebiu czy Onassis Hall w Atenach.

Armonia Atenea to wyjątkowa orkiestra odnosząca sukcesy w grze zarówno na współczesnych, jak i na dawnych instrumentach. Dokumentują je liczne nagrania, realizowane m.in. dla takich wytwórni, jak Decca, Sony Classical, EMI, ECM i MDG.

Zespół został założony w 1991 przez Towarzystwo Przyjaciół Muzyki w Atenach z okazji inauguracji Megaronu – ateńskiej sali koncertowej. Od tego czasu dyrektorami artystycznymi orkiestry byli m.in. Sir Neville Marriner, Christopher Warren-Green i Alexander Myrat. Obecnie funkcję tę pełni George Petrou, dyrygent rozwijający międzynarodową karierę, wyróżniony m.in. nagrodą Echo Klassik.

Kalendarz orkiestry wypełniają koncerty w Atenach oraz w licznych salach na świecie, w tym tak prestiżowych, jak Musikverein w Wiedniu, Théâtre des Champs-Elysées czy Salle Pleyel w Paryżu, Opera Royal de Versailles, Concertgebouw w Amsterdamie, Innsbruck Summer Festival of Early Music, Versailles Festival, Bucharest Enescu Festival, Bozar w Brukseli, Arsenal w Metz, Opera w Monte Carlo, Grand Theatre w Aix-en-Provence, Tonhalle w Zurychu i Opera w Bordeaux.


Armonia Atenea. Fot. mat. prom. festiwalu Actus Humanus Armonia Atenea. Fot. mat. prom. festiwalu Actus Humanus

Program:

Johann Adolf Hasse Sinfonia a quattro g-moll op. 5 nr 6; aria Saper ti basti o cara z Il trionfo di Clelia; aria Ch’io parto reo lo vedi z Tito Vespasiano; Antonio Vivaldi Sonata triowa d-moll op. 1 nr 12 „La Follia” RV 63; Johann Adolf Hasse aria Se mai senti z Clemenza di Tito; aria Scherza il nocchier talora z Demetrio; aria Per pieta bel idol mio z Artaserse; aria Solca il mar e nel periglio z Tigrane; Concerto G-dur op. 3 nr 11; aria Se volete eterni dei z Aminta from Arminio; aria Si, di ferri mi cingete z Viriate

Max Emanuel Cenčić - kontratenor, Armonia Atenea, dyr. George Petrou

***

Na transmisję z Centrum Św. Jana w Gdańsku zaprasza - do "Filharmonii Dwójki" w niedzielę (11.12) w godz. 20.00-22.00 Klaudia Baranowska, która w przerwie koncertu porozmawia ze śpiewakiem Maxem Emanuelem Cenčićem.

materiały prasowe/jp/mc

Zobacz więcej na temat: Actus Humanus Gdańsk koncert
Czytaj także

"Muzyka hiszpańskiego baroku zaskakuje kolorami"

Ostatnia aktualizacja: 06.12.2016 12:53
- Kombinacja języka i rytmu wyróżnia muzykę barokową Hiszpanii na tle repertuaru innych krajów tego czasu - mówił Eduardo López Banzo, którego zespół Al Ayre Español wystąpił podczas koncertu inauguracyjnego tegorocznego festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Paul O'Dette między melancholią a dowcipem

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2016 12:30
– John Dowland wiele razy przeżywał okresy rozpaczy. To znajdowało odbicie w jego muzyce. Nie brak w niej jednak pierwiastka żartobliwego – mówił lutnista Paul O'Dette o kompozytorze, którego dzieła zagrał na festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń