X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

Polskie Requiem

10.04.2011
0 0 0
Dzieło Krzysztofa Pendereckiego zabrzmiało w styczniu w słynnej sali lipskiego Gewandhausu. Retransmisja dziś o 19:00.

"Polskie Requiem" Krzysztofa Pendereckiego na 4 głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną to dzieło nawiązujące do bogatej tradycji gatunku, czerpiące ze środków typowych dla dawnych epok i stylów muzycznych, a także odwołujące się do utrwalonej przez wieki symboliki muzycznej związanej z tematyką śmierci.

Kompozytor wykorzystał fragmenty łacińskich tekstów liturgicznych mszy żałobnej, uzupełnione o tekst "Święty Boże". Zrąb "Polskiego Requiem" powstał w latach 1980-84. W 1993 roku Penderecki skomponował "Sanctus".

Zaprasza Marek Zwyrzykowski

Program
Krzysztof Penderecki Polskie Requiem na głosy solowe, dwa chóry mieszane
i orkiestrę
Wyk. Izabella Kłosińska – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Rafal Bartmiński – tenor, Piotr Nowacki – bas, Chór i Orkiestra Symfoniczna Radia Środkowych Niemiec, Krzysztof Penderecki  - dyrygent
(Lipsk, 15.01.2011)

 10 kwietnia (niedziela), godz. 19:00

 

0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jadwiga Rappé między chłodem a ekspresją

Wybitna polska śpiewaczka, naturalny alt, znana jest zarówno ze współpracy z Krzysztofem Pendereckim jak i Nicolausem Hanoncourtem. Muzyka nowa i dawna łączą się w jej repertuarze nadzwyczaj harmonijnie.
Posłuchaj
12'00 Jadwiga Rappé w rozmowie z Anną Skulską

- Ktoś mógłby zrobić mi zarzut, że wszystko dokładnie kontroluję, sprawdzam, eksperymentuję i w związku z tym moje śpiewanie jest chłodne. Być może, ale wolę śpiewanie kontrolowane aniżeli histeryczne emocje, które rujnują warsztat pisze Jadwiga  Rappé na swojej stronie internetowej. - Nie można przenosić rozbuchanych, ogromnych emocji, strawnych w operze werystycznej, do wycyzelowanych arii Bacha, Mozarta i wielu pieśni wszystkich epok. Staram się to przekazać moim studentom, którzy często, pracując nad warsztatem zapominają o ekspresji i odwrotnie.

Przekazywanie wiedzy młodym adeptom sztuki wokalnej, zarówno na regularnych lekcjach jak i podczas kursów mistrzowskich, jest jedną z pasji artystki. Cieszy się ona sukcesami swoich podopiecznych, ale na codzień boryka się z ogromnymi niedostatkami w wykształceniu współczesnej młodzieży.

- Młodzież ma trudności z czytaniem poezji. Młodzi nie rozumieją tekstów. Uczelnia wokalna moich marzeń wprowadziłaby obowiązkowe zajęcia z poezji, mitologii i Biblii. Młodzież nie ma pojęcia o postaciach biblijnych! - mówiła śpiewaczka w rozmowie z Anną Skulską.

Dzisiejszy świat wykreował ludzi zamkniętych w sobie, nieufnych, chłodnych.

- Współczesne pokolenie nie umie wyrażać emocji. To dziwne, bo wokół króluje ekshibicjonizm. A tymczasem młodzi nie potrafią pokazać emocji, afektacji, mają zahamowania emocjonalne, kłopoty z wyrażaniem uczuć. Sa też problemy fizjologiczne: zaciśnięte szczęki, mięśnie wokół ust...

A przecież, jeszcze raz cytując Jadwigę Rappé, "śpiew musi być umiejętnym przekazaniem uczuć, emocji, a u jego podstawy leży umiłowanie muzyki i pragnienie obdarowywania innych pięknem sztuki."

 

Aby posłuchać reflekcji Jadwigi Rappé o współczesnej pedagogice oraz o początkach stylowego wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku w ramce "Posłuchaj" po prawej stronie.

0 0 0