Polskie Radio Dzieciom

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną w przedszkolach?

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2023 10:00
Emocje stanowią ważny element życia każdego z nas. Towarzyszą nam od narodzin, a pochylenie się nad nimi jest szczególnie istotne, gdy kształtują się wraz z człowiekiem. Związany z Instytutem Rozwoju Emocji program "Land of emotions" jest wprowadzany na etapie przedszkolnym w wielu różnych placówkach. Program uwzględnia dzieci, kadrę i rodziców.  
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjne Foto: Oksana Shufrych/ Shutterstock

W programie "Land of emotions" każda emocja była przypisana do koloru. - Coś abstrakcyjnego dla dziecka było przypisane do konkretu i dzięki temu dzieciom było dużo łatwiej zidentyfikować tę emocję z danym kolorem – tłumaczyła przedstawicielka Przedszkola "Akwarelka" nr 250 w Warszawie. Z czasem dzieci zaczęły nazywać swoje emocje i tłumaczyć, z czym są związane.

– Kolory emocji zostały dobrane dlatego że dzieci uczą się przez zabawę. Kolory emocji nie mają ładunku emocjonalnego – tłumaczyła Marzena Martyniak, psycholożka i założycielka Instytutu Rozwoju Emocji – W tym początkowym etapie program ma na celu pokazać, że emocje są nam potrzebne, są przyjemne, są wartością, są komunikatem i to my możemy nimi kierować i właściwie zarządzać.  

Posłuchaj
59:42 2023_06_19 21_00_08_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Jak rozwijać inteligencję emocjonalną w przedszkolach? Strefa Rodzica 19 czerwca godz. 21:00

Praca z emocjami na etapie przedszkolnym pozwala stworzyć bazę umiejętności społecznych w szkole. Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci przedszkolnych? Skąd się biorą trudności najmłodszych w tym obszarze? Dlaczego zmianę w dzieciach powinniśmy zacząć od siebie? Czy da się uporządkować dziecięce emocje w jeden rok szkolny? Właśnie tyle czasu minęło od wprowadzenia "Land of emotions" w Przedszkolu "Akwarelka" w Warszawie.

Więcej o efektach programu wspierającego rozwój emocjonalny u najmłodszych w załączonym zapisie audycji. Zapraszamy do wysłuchania.  

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Marcin Perfuński
Gość: Marzena Martyniak - psycholożka, założycielka Instytut Rozwoju Emocji, Małgorzata Szałaj - dyrektorka Przedszkole "Akwarelka" nr 250 w Warszawie, Anna Lubczyk - nauczycielka w przedszkolu "Akwarelka",  Urszula Jaworska - mama dziewczynki, która do tego przedszkola uczęszcza.
Godzina emisji: 21:00

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje kilkadziesiąt premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

KLIKNIJ I SŁUCHAJ CO GRAMY TERAZ


 

 

Zobacz także
Czytaj także

Na czym polega regulacja emocjonalna i jak nią zarządzać?

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2023 09:10
Samoregulacja to proces, który odbywa się nieustannie w życiu każdego człowieka. Organizm dąży do równowagi i reaguje, gdy jest ona zaburzona. Układ nerwowy analizuje bodźce płynące z otoczenia oraz z wnętrza ciała i stara się doprowadzić całego człowieka do dobrostanu. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Doradztwo zawodowe już w przedszkolu?

Ostatnia aktualizacja: 08.03.2023 13:53
W ministerialnych rozporządzeniach są zapisy traktujące o tym, że zajęcia związane z szeroko pojętym doradztwem zawodowym powinny być prowadzone już od przedszkola do szkoły średniej włącznie. Jak powinny wyglądać takie zajęcia? Czemu mają służyć? Po szczegóły zapraszamy poniżej!
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Budząca się szkoła" zawitała do przedszkola

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 12:04
W "Budzącej się szkole" nie ma programu. – Nie mamy programu, który możemy zaproponować szkołom, bo chcemy propagować autonomię. Jeśli uczniowie mają mieć w szkole autonomię, to nie możemy narzucić programu nauczycielom. To byłby paradoks – wyjaśniła Marzena Żylińska – Drogowskazem jest jednak tworzenie szkół, które będą nie tylko miejscem przyjaznym, ale też miejscem efektywnej nauki. "Budząca się szkoła" pokazuje więc, jak w szkole mogłoby być w ramach obowiązującego systemu prawnego. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak przygotować dziecko do życia w sieci?

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2023 15:45
Ponad połowa dorosłych Polaków deklaruje, że uważa, iż spędza za dużo czasu przed ekranem. Korzystanie z internetu działa na układ nagrody. Kontrolowanie przebywania w świecie cyfrowym wymaga zrozumienia, że dzieje się to w naszym mózgu. Aby powstrzymywać odruchy mózgu, który w sposób naturalny kieruje naszą uwagę w stronę źródła przyjemności, trzeba pracować nad mechanizmami samokontroli. Tyczy się to zarówno dorosłych, jak i dzieci. 
rozwiń zwiń