LHC bierze urlop od protonów

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2011 11:00
Zakończyły się tegoroczne zderzenia protonów w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC) w ośrodku badawczym CERN pod Genewą. Jakie plany mają europejscy fizycy?
LHC i CERN z lotu ptaka
LHC i CERN z lotu ptakaFoto: CERN/Press Office Photo Selection

Zderzenia protonów w LHC trwały w sumie ok. 180 dni, w tym czasie doszło do ok. 400 trylionów kolizji. Zderzano z energią 3,5 TeV i zebrano więcej danych, niż przewidywali fizycy, projektujący eksperyment. Ich analiza wciąż trwa. - Pod koniec tegorocznego cyklu zderzeń protonów LHC osiągnął "prędkość przelotową" czyli końcowe tempo rejestracji danych było 4 miliony razy wyższe niż w czasie pierwszych cykli w 2010 roku i 30 razy wyższe niż na początku 2011 roku - chwali się dyrektor ds. akceleratorów i technologii CERN Steve Myers.

Zgromadzone dane mogą pozwolić na odkrycie cząstki Higgsa, będącej elementem mechanizmu determinującego masę cząstek oraz cząstek supersymetrycznych. Nie ma jednak pewności. Być może fizycy będą potrzebowali jeszcze wyników kolizji zaplanowanych na przyszły rok, mających zachodzić przy dwukrotnie większej energii.

Jeśli nie cząstka, to Wielki Wybuch

Do końca tego roku LHC będzie jeszcze działał, przeprowadzając zderzenia jonów ołowiu, których celem jest odtworzenie w laboratorium próbek materii podobnej do tej, która istniała na początku Wszechświata. Chodzi o bardzo gęstą i gorącą plazmę, nazywaną "zupą", składającą się z kwarków i gluonów. Z niej, po ostygnięciu, powstały znane nam dzisiaj cząstki, z których zbudowane są atomy.

Naukowcy chcą też spróbować nietypowych zderzeń protonów z jonami ołowiu. Ma to pozwolić lepiej zrozumieć strukturę jonów ołowiu. - Rozbijanie jonów ołowiu o siebie pozwala nam wytwarzać i badać maleńkie kawałki pierwotnej zupy. Ale każdy dobry kucharz może powiedzieć, że aby w pełni zrozumieć przepis, konieczne jest zrozumienie składników potrawy. W przypadku plazmy kwarkowo- gluonowej mają nam to umożliwić zderzenia protonów z jonami ołowiu - mówi rzecznik prasowy zespołu ALICE, badającego zderzenia jonów ołowiu, Paolo Giubellino.

Krótka przerwa, rok pracy i wielka rozbudowa

- To był wspaniały rok. Mam wrażenie, że żyję w jakimś śnie - mówi Guido Tonelli, rzecznik eksperymentu CMS.

Wielki Zderzacz Hadronów będzie zderzał do połowy grudnia 2011. Potem nastąpi krótka przerwa techniczna, a w 2012 roku poszukiwania bozonu Higgsa najprawdopodobniej zostaną wznowione na obecnych zasadach. Ostatnie podane plany, zdradzające przyszłość LHC, informują, że pod koniec przyszłęgo roku LHC zostanie zamknięty w celu rozbudowy i zwiększenia energii zderzeń. Nowy, potężniejszy LHC ma podjąć prace w 2014 roku. Będzie wówczas zderzał z energią 7 TeV.

(ew)

Zobacz więcej na temat: CERN Genewa zupy

Co po LHC?

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2009 13:05
Przedstawiamy naukowe możliwości i trwające już prace nad nowymi zderzaczami cząstek. Jeszcze potężniejszymi.

Droga do ciemnej materii i boskiej cząstki otwarta

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2010 21:57
Początek ery nowych odkryć", "przełom w fizyce" - takimi słowami określają naukowcy wtorkowy start cyklu zderzeń protonów przy energii 7 TeV i zacierają ręce.

Odnaleźli "boską cząstkę"?

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2011 11:55
Fizycy z CERN ogłosili, że już posiadają wystarczającą ilość danych, aby ostatecznie potwierdzić lub obalić twierdzenie o istnieniu "boskiej cząstki". Ale nie ogłaszają jeszcze, jaki jest werdykt.

Tevatron odkrył nową fizykę?

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2011 15:00
Tevatron nie jest tak potężny jak Wielki Zderzacz Hadronów, ale być może dokonał własnie wielkiego odkrycia. To zupełnie nieznane cząstki i zupełnie nowa fizyka.

Gdzie jeszcze można szukać "boskiej cząstki"?

Ostatnia aktualizacja: 22.08.2011 13:16
Jest coraz mniej miejsc, w których można szukać cząstki Higgsa. Eksperymenty w LHC wykluczyły jej istnienie w dużym obszarze poszukiwań.