Znaleziono pierwszą egzoplanetę mniejszą niż Merkury

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2013 00:51
Odległa planeta została nazwana Kepler-37b. Jest niewiele większa od naszego Księżyca.
Znaleziono pierwszą egzoplanetę mniejszą niż Merkury
Odległa planeta, bardzo niewielka, została nazwana Kepler-37b. Jest niewiele większa od naszego Księżyca.
Kepler-37b to jedna z trzech planet wokół gwiazdy Kepler 37, nieco chłodniejszej od Słońca, znajdującej się w konstelacji Łabędzia. Druga z planet jest nieco mniejsza od Ziemi, a trzecia - dwa razy większa niż nasz glob. Wszystkie trzy są skaliste, ale zapewne zbyt gorące na to, by mogło tam zaistnieć życie.
- Odkrycie pokazuje wielką różnorodność układów planetarnych - mówi Thomas Barclay z NASA Ames Research Center w Kalifornii. - Wiedzieliśmy już, że istnieją wielkie systemy, a teraz dowiedzieliśmy się, że są też bardzo małe.
Dotychczas najmniejszą znaną egzoplanetą była Kepler-42d, odkryta w 2012 roku, połowę mniejsza od Ziemi.
Kepler-37b ma już jednak konkurencję. W zeszłym tygodniu astronomowie ogłosili odkrycie znikającej planetki wielkości naszego Księżyca. Krąży wokół umarłej gwiazdy, pulsara, i ma zaledwie 2 proc. masy Ziemi. Także ona została wykryta przez Keplera, ale jej masa nie jest pewna.
Więcej pewności naukowcy mają co do obiektu Kepler-37b, dlatego to on teraz cieszy się mianem najmniejszej znanej egzoplanety.

To pierwsza egzoplaneta mniejsza od najmniejszej planety Układu Słonecznego, czyli od Merkurego. Kepler-37b to jedna z trzech planet wokół gwiazdy Kepler 37, nieco chłodniejszej od Słońca, znajdującej się w konstelacji Łabędzia. Druga jest nieco mniejsza od Ziemi, a trzecia - dwa razy większa niż nasz glob. Wszystkie trzy są skaliste, ale zapewne zbyt gorące, by mogło tam zaistnieć życie.

Jak wskazuje nazwa planet i ich gwiazdy, system został odkryty przez Kosmiczny Teleskop Keplera. Dotychczas najmniejszą znaną egzoplanetą była Kepler-42d, zauważona w 2012 roku, połowę mniejsza od Ziemi. Kepler-37b ma już jednak konkurencję. W zeszłym tygodniu astronomowie ogłosili odkrycie ewaporującej planetki wielkości naszego Księżyca. Krąży wokół umarłej gwiazdy, pulsara, i ma zaledwie 2 procent masy Ziemi. Także ona została wykryta przez Keplera, ale jej masa nie jest pewna.

(ew/Nature)

Zobacz więcej na temat: astronomia

Satelity szpiegowskie NASA nie będą obserwować Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 17.02.2013 00:11
Zamiast wydawać miliardy dolarów na konstrukcję nowego urządzenia, NASA wykorzysta 2 gotowe satelity, od lat pokrywające się kurzem. Skonstruowane przez wojsko, nie doczekały się początku swojej kariery szpiegowskiej. Teraz zrobią naukową.

Ciemna energia we Wszechświecie. Polka tworzy program obserwacyjny

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2013 15:59
Ciemna energia stanowi 70 proc. Wszechświata, ale naukowcy wciąż niewiele o niej wiedzą. W jej wyznaczeniu pomoże program obserwacyjny, nad którym pracuje prof. Bożena Czerny.

Księżyc ma wodę...od zawsze

Ostatnia aktualizacja: 19.02.2013 23:00
Od pięciu lat wiemy, że na Księżycu jest H2O, na przykład w wiecznie zacienionych kraterach oraz w ryzalicie, zewnętrznej powłoce tego ciała niebieskiego. Dyskusja naukowa dotyczy teraz tego, skąd woda wzięła się na Księżycu. Nowa teoria głosi, że była tam od zawsze.