Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b

Ostatnia aktualizacja: 27.03.2013 10:29
Dzięki internetowemu projektowi szukania planet pozasłonecznych odkryta została planeta PH2b. Osoba, która tego dokonała pozostaje jednak anonimowa. Prawdopodobnie pochodzi z Polski - poinformował prof. Lech Mankiewicz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.
  • Polski internauta amator mógł odkryć planetę - relacja Rafała Motriuka (IAR)
Anonimowy Polak odkrył nową planetę PH2b
Foto: sxc.hu

Teraz - jak dodał prof. Mankiewicz - zespół portalu Zoouniverse.org (która jest platformą kilkunastu społecznościowych projektów naukowych) poszukuje internauty, znając jedynie jego login: rafcioo28.
Jak wyjaśnił naukowiec, osoba posługująca się językiem polskim, ukryta pod loginem rafcioo28, okazała się pierwszym internautą, który znalazł tranzyt planety pozasłonecznej PH2b. Mankiewicz przypuszcza, że odkrywca prawdopodobnie nawet nie wie o swoim sukcesie.
Internauta dokonał tego w serwisie OdkrywcyPlanet.pl, który jest polską wersją językową projektu PlanetHunters.org, działającego na platformie Zoouniverse.org.
W ramach tego projektu internauci mogą analizować wyniki obserwacji pracującego w kosmosie teleskopu Keplera. NASA udostępnia dane do przeglądania natychmiast po ich wstępnej obróbce, dzięki czemu każdy ma szansę zastać odkrywcą nowej planety, na równi z naukowcami.
Istnienie układu planetarnego PH2 zostało potwierdzone dodatkowymi obserwacjami. Znajduje się w nim planeta wielkości Jowisza, która okrąża gwiazdę podobną do Słońca. Planeta, która otrzymała oznaczenie PH2b, znajduje się w "strefie życia" wokół swoje gwiazdy, czyli w obszarze, w którym panuje temperatura umożliwiająca występowanie na planecie wody w stanie ciekłym.
Znane są osoby, które jako kolejne pomogły w odnalezieniu planety: Abe J. Hoekstra, Thomas Lee Jacobs, Daryll LaCourse, Hans Martin Schwengeler, Mike Chopin. Ich nazwiska znalazły się wśród autorów publikacji opisującej wyniki społecznościowego projektu naukowego PlanetHunters.org. Niestety, wciąż nie wiadomo, kim jest rafcioo28, który jako pierwszy wskazał ten obiekt.

pg

Zobacz więcej na temat: kosmos NAUKA

Polacy zmierzyli wielkość wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2013 13:25
Międzynarodowy zespół naukowców, w większości Polaków z Uniwersytetu Warszawskiego, zmierzył dokładną odległość, jaka dzieli nas od jednej z sąsiednich galaktyk – Wielkiego Obłoku Magellana. Ta odległość to kosmiczna jednostka miary. Wyniki ich prac publikuje prestiżowy "Nature".

Meteoryt Bjurböle – kamień z Kosmosu na Bałtyku

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2013 07:00
Ceny meteorytów księżycowych czy tych pochodzących z Marsa sięgają kilkunastu tysięcy dolarów za gram. Ciekawe, ile trzeba by zapłacić za największy fiński meteoryt Bjurböle...

Naukowcy: ten meteoryt zawiera kosmiczne algi

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 00:20
Skała, która spadła z nieba nad Sri Lanką w grudniu 2012 zawiera dziwne skamieniałości.

Wszechświat jest starszy niż myśleliśmy

Ostatnia aktualizacja: 21.03.2013 14:34
Najdokładniejszą mapę promieniowania reliktowego, będącego "echem" Wielkiego Wybuchu opublikował w czwartek międzynarodowy zespół naukowców z prowadzonej przez Europejska Agencję Kosmiczną misji Planck.