Naukowcy: ten meteoryt zawiera kosmiczne algi

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2013 00:20
Skała, która spadła z nieba nad Sri Lanką w grudniu 2012 zawiera dziwne skamieniałości.
Naukowcy: ten meteoryt zawiera kosmiczne algi
Foto: H. Raab (User:Vesta)/Praca własna
Naukowcy: ten meteoryt zawieara kosmiczne algi
Meteoryt spadł 29 grudnia 2012. Jak większość meteorytów, wzbudził zainteresowanie badaczy i trafił do laboratorium. Co znaleźli w nim naukowcy z Cardiff University i Medical Research Institute na Sri Lance? Donosi najnowszy Journal of Cosmology.
Grupa naukowców pracujących pod kierunkiem Jamiego Wallisa chcą dowieść, że życie trafiło na Ziemię z kosmosu - a tym samym udowodnić kosmologiczną teorię panspermii.
Naukowcy ze Sri Lanki przekazali 628 fragmentów, na jakie rozpadł się meteoryt, naukowcom z Cardiff University. Walijscy badacze określili meteoryt jako chondryt węglisty. W dodatku struktura jednej z próbek pomogła ustalić, że skała była kiedyś kometą.
Ale to nie wszystko. Mikroskop elektronowy ukazał badaczom coś, co wyglądało jak skamieniałości alg, wtopione w próbki. Rzekome algi miały nawet wici, bardzo długie, dokładnie takie, jakie powinny powstać w warunkach braku grawitacji.
Krytycy odważnych tez Walijczyków maja inne wyjaśnienie: może to być współczesne zanieczyszczenie. Walijscy naukowcy uważają jednak, że skamieliny znajdują się zbyt głęboko w strukturze próbki, aby być jedynie zanieczyszczeniem.
Jeszcze inna hipoteza głosi, że algi tak naprawdę pochodzą z Ziemi, wiele tysięcy lat temu zostały wyrzucone w kosmos przez uderzenie asteroidy - i teraz jedynie wróciły na Ziemię.

Krytycy odważnych tez Walijczyków mają inne wyjaśnienie obecności rzekomych alg: może to być współczesne zanieczyszczenie. Walijscy naukowcy uważają jednak, że skamieliny znajdują się zbyt głęboko w strukturze próbki, aby być jedynie zanieczyszczeniem.

Nie wiadomo jednak, czy zbadane próbki na pewno pochodzą z meteorytu. Trajektoria lotu   i miejsce uderzenia zostały ustalone na podstawie relacji naocznych świadków, ale nie wiadomo, jak bardzo można na nich polegać. Podobne kamienie mogą zaś tworzyć się np. podczas uderzenia pioruna. Wallis i jego koledzy bronią swojego odkrycia, argumentując, że w tym okresie nie było tam burzy, a gorąco błyskawicy zniszczyłoby skamieliny.

(ew/Phys.Org)

Zobacz więcej na temat: kosmos meteoryt NAUKA

Skąd wziął się meteoryt, który eksplodował w Rosji?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2013 14:25
Astronomowie z Kolumbii ustalili pochodzenie meteoroidu, który kilkanaście dni temu eksplodował nad Czelabińskiem w Rosji. Do analizy wykorzystano wiele źródeł, także amatorskich.

Asteroidy blisko ziemi. Odkryte parę dni temu

Ostatnia aktualizacja: 10.03.2013 08:00
Dwie asteroidy minęły naszą planetę w sobotę, trzecia ma przelecieć obok Ziemi w niedzielę. Eksperci podkreślają, że były niespodziewanymi gośćmi, wszystkie odkryto zaledwie w tym tygodniu.

Meteoryt Bjurböle – kamień z Kosmosu na Bałtyku