Ostatnia aktualizacja: 27.05.2013 15:00
Izraelscy bioinżynierowie stworzyli zaawansowaną biologiczną maszynę liczącą, zdolną do manipulowania kodem genetycznym.
Foto: Glow Images/East News
Komputer z biomolekuł manipuluje kodem genetycznym
Maszyna naukowców z Technionu - Izraelskiego Instytutu Technologii - ma rzyszłość. W przeciwieństwie do zwykłych komputerów potrafi współdziałać bezpośrednio z systemami biologicznymi, a nawet żyjącymi organizmami.
Komputer jest oparty o DNA. Potrafi czytać informację genetyczną lub ją zmieniać. - Nasza maszyna to nowość, bo wytwarza wyniki dające się zaobserwować biologicznie - mówi Ehud Keinan z Technionu. Podobne urządzenie mogłoby kiedyś stworzyć nowe możliwości biotechnologiczne, w tym wspomagać terapie genetyczne lub klonowanie.
- Wszystkie systemy biologiczne, w tym żywe organizmy, to naturalne komputery biomolekularne. Każdy z nas jest takim urządzeniem, maszyną, w której molekuły „rozmawiają” ze sobą w określony, logiczny sposób - wyjaśnia Keinan. -  Skomplikowane cząsteczki aktywują się wzajemnie do przeprowadzania zadań chemicznych.
Właśnie dlatego maszyna tego typu, jeśli ją podłączyć do organizmu, mogłaby kiedyś wpływać na jego funkcjonowanie. Komputer ma także zastosowanie obliczeniowe, jest zatem wiele zadań, do których można byłoby go wykorzystać.

Maszyna naukowców z Technionu - Izraelskiego Instytutu Technologii - ma przyszłość. W przeciwieństwie do zwykłych komputerów potrafi współdziałać bezpośrednio z systemami biologicznymi, a nawet żyjącymi organizmami.

(ew/ScienceDaily)

Świecące drzewa zamiast latarni? To możliwe

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2013 00:25
Żarówki to wynalazek XIX wieku. Naukowcy z doktoratami Stanfordu chcą je zastąpić... roślinami.

Pewnego dnia człowiek zostanie sklonowany

Ostatnia aktualizacja: 20.05.2013 09:51
Badacze sklonowali metodą Dolly ludzkie zarodki, z których po raz pierwszy można pozyskać komórki macierzyste. Otwiera to nowe możliwości hodowli tkanek i narządów, ale budzi ogromne kontrowersje etyczne.

Naukowcy odkryli bakterie żyjące przy -15°C

Ostatnia aktualizacja: 24.05.2013 00:50
Jak dotąd za główną przeszkodę w rozwoju życia na Marsie czy księżycach Saturna uważano lodowate temperatury. Ostatnie odkrycia pokazują, że bakterie wytrzymają spory mróz.