Nauka

Solarny samolot Solar Impulse 2 rozpoczął swoją podróż przez Atlantyk

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2016 10:55
Napędzana energią słoneczną maszyna wyleciała w poniedziałek z Nowego Jorku do Sewilli, w Hiszpanii, rozpoczynając przeprawę przez Atlantyk, która ma potrwać cztery dni.
Audio
  • Solar Impulse 2 leci przez Atlantyk. Relacja Rafała Motriuka (IAR)
Solar Impulse 2
Solar Impulse 2Foto: mat. promocyjne

Eksperymentalnym słonecznym samolotem, który jest wyposażony w ponad 17 tys. ogniw fotowoltaicznych, steruje pilot Bertrand Piccard.

"Będę sam przez cztery dni nad Atlantykiem, bez kropli paliwa!" - napisał na Twitterze 58-letni Szwajcar tuż przed startem z nowojorskiego lotniska im. Johna F. Kennedy'ego.



Z Europy solarny samolot, którego skrzydła mają większą rozpiętość od skrzydeł Boeinga 747, uda się na Bliski Wschód, by zakończyć historyczny lot dookoła świata w Abu Zabi, skąd wyleciał 9 marca 2015 roku.

Lot ma promować technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Trasę samolotu podzielono na kilkanaście etapów. Planowane przystanki są przeznaczone na odpoczynek pilotów, przegląd samolotu i kampanię na rzecz czystej energii.

Solar Impulse 2, zbudowany z włókien węglowych, waży 2,3 tony. Mała waga sprawia, że jest bardzo narażony na kaprysy pogody i prądy powietrza.

Średnia prędkość samolotu to 75 km na godzinę, ale w pełnym nasłonecznieniu może się ona podwoić. Energia z ogniw fotowoltaicznych jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, które zasilają cztery silniki elektryczne.

Solar Impulse 2 jest następcą pierwszej tego rodzaju maszyny, Solar Impulse 1, która m.in. odbyła wieloetapowy lot przez USA w roku 2013.

PAP, IAR, kk

Czytaj także

Rewolucja pojazdów elektrycznych nadchodzi

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2016 20:30
Za problem smogu w wielu miastach odpowiadają w znacznej mierze spaliny. Czy zatem elektryczne pojazdy mają przyszłość i w perspektywie ilu lat pojawią się w Polsce?
rozwiń zwiń