Dyptyk z Wilton

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2014 10:00
W świątecznym wydaniu audycji "Jest taki obraz" mówiliśmy o niewielkim dwuskrzydłowym ołtarzu, jednym z niewielu przykładów gotyckiego malarstwa tablicowego w Anglii.
Audio
Dyptyk z Wilton
Dyptyk z WiltonFoto: Wikipedia/domena publiczna

Dyptyk reprezentuje nurt w malarstwie i rzeźbie gotyckiej zwanym stylem międzynarodowym. Dyptyk został namalowany na zamówienie dworu Ryszarda II – króla Anglii. Obecnie znajduje się w zbiorach Galerii Narodowej w Londynie. Dyptyk jest jednym z niewielu dzieł malarstwa gotyckiego, które zachowały się do dziś na terenie Anglii. Badacze datują czas powstania dzieła na ostatnie lata życia Ryszarda II i czas rozpowszechnienia stylu pięknego (gotyk międzynarodowy) w latach 90. XIV w. Czas powstania dyptyku oscyluje wokół ostatniej dekady XIV stulecia. W londyńskiej Galerii Narodowej datę powstania dzieła określono na lata 1395-1399.
Szczęśliwie ocalał z pożogi, jaką wywołały ruchy religijne w XVI i XVII wieku zainicjowane przez zwolenników purytanizmu. Dzieło to było po raz pierwszy wzmiankowane w roku 1649 w inwentarzu dzieł sztuki znajdujących się w kolekcji króla angielskiego Karola I. Przechowywany był w rezydencji earlów Pembroke w Wilton House pod Salisbury, gdzie znajdował się do 1929 roku. Wówczas został zakupiony dla londyńskiej Galerii Narodowej, w której znajduje się do dziś.

Audycję przygotowali dr Grażyna Bastek i Michał Montowski.

bch/mm

Zobacz więcej na temat: malarstwo
Czytaj także

Renoir obniża status kobiety pędzlem

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2014 13:00
- Mamy do czynienia z niezwykle ciekawym obrazem, w jakimś sensie dla Renoira przełomowym - mówiła w audycji "Jest taki obraz" dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Biczowanie jako kara za Horacego? Tajemnica obrazu Piera della Francesca

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2014 13:30
– Ten obraz przysporzył historykom sztuki wielkich kłopotów. W swoich interpretacjach posuwali się czasem do niezwykle ekstrawaganckich odczytań – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o słynnym "Biczowaniu" Piera della Francesca.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Co chciał ukryć Vermeer? Tajemnica "Dziewczyny w czerwonym kapeluszu"

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2014 16:00
– Podczas badania tego obrazu okazało się, że pod spodem jest inny portret. To konwencjonalny wizerunek holenderskiego mężczyzny, obrócony względem zamalowania o 180 stopni – mówiła w Dwójce dr Grażyna Bastek o jednym z najbardziej zagadkowych dzieł przypisywanych Janowi Vermeerowi.
rozwiń zwiń