Peter Schneider: Symfonia Asrael to najlepszy utwór stworzony na orkiestrę

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2014 14:00
- Nie ma zbyt wielu dzieł, które pozwalają na kreatywne wykonanie, a to takim właśnie jest - mówił w Dwójce dyrygent, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami, uświetnił otwarcie nowej siedziby NOSPR utworem wyjątkowo rzadko pojawiającym się w programach koncertów.
Audio
  • Peter Schneider: Symfonia Asrael Suka to najlepszy utwór stworzony na orkiestrę (Filharmonia Dwójki/Dwójka)
Josef Suk
Josef Suk Foto: Wikipedia/domena publiczna

Symfonię Asrael Josef Suk napisał, by upamiętnić swojego mistrza i nauczyciela Antonína Dvořáka. Gdy utwór był prawie gotowy, zmarła żona Suka, Otylia, będąca córką Dvořáka.

- Symfonia Azrael jest dla mnie czymś wyjątkowym - opowiadał Peter Schneider w Dwójce. - Josef Suk sam był członkiem orkiestry Filharmonii Czeskiej, i to widać w tym dziele, bo doskonale wiedział jaką partię może powierzyć zespołowi. Symfonia ma wspaniałą instrumentację powiedziałbym, że jest to najlepszy utwór stworzony na orkiestrę - podkreślał dyrygent przed koncertem z Wiedeńskimi Filharmonikami w nowej siedzibie NOSPR.
Krystian Zimerman: nie gram na fortepianie, tylko na sali koncertowej >>>
Schneider wspominał, że dzieło Suka odkrył przez przypadek, podczas pobytu w Montpelier, gdzie poproszono go o wykonanie Symfonii Azrael. - Byłem zdumiony potęgą jej brzmienia i myślę, że orkiestra i publiczność również. Symfonia niestety pojawia się niezwykle rzadko w programach koncertowych, gdyż jest ona bardzo wymagająca dla słuchaczy. Trwa prawie godzinę i ma raczej depresyjny wydźwięk. Ja mimo to ją uwielbiam - podsumowywał dyrygent.
Joanna Wnuk-Nazarowa: mamy salę na miarę NOSPR >>>

W programie piątkowego (3.10.2014) koncertu Wiedeńskich Filharmoników w Katowicach znalazły się również Adagietto z Raju utraconego Krzysztofa Pendereckiego oraz Pieśni biblijne op. 99 Antonína Dvořáka. Partię solową w tym ostatnim utworze wykonała Dagmara Pecková.

Z Peterem Schneiderem rozmawiał Piotr Wojciechowski. Zachęcamy do wysłuchania nagrania.

Reportaż Piotra Wojciechowskiego o "dostrajaniu się" NOSPR do nowej siedziby >>>

bch/kd

Czytaj także

Witold Rowicki: pracę w Polskim Radiu zacząłem od wypisywania przepustek

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2014 08:00
- To dlatego, że dobrze znałem język rosyjski w mowie i w piśmie. To trwało niedługo, bo zostałem zabrany Katowic, w roli kierownika muzycznego tamtejszej rozgłośni - wspominał w archiwalnym nagraniu początek współpracy z Polskim Radiem.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa siedziba NOSPR. Podróż do serca muzyki

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 17:00
- Projekty sal koncertowych tworzą z reguły "obcy" architekci. Natomiast Tomasz Konior, będąc znany na całym świecie, pozostaje człowiekiem "stąd". Nie rezygnując z własnego stylu, zakorzenił więc ten budynek w krajobrazie Śląska - mówił o architekcie siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia jej dyrektor artystyczny, Alexander Liebreich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Nowa Muzyka w nowej siedzibie NOSPR

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2014 14:00
Kolejna atrakcja Festiwalu Otwarcia to koncert inauguracyjny Śląskich Dni Muzyki Współczesnej. W czwartek, 30 października znakomita orkiestra pod batutą swego II dyrygenta Michała Klauzy wykona dzieła Andrzej Dziadka, Oscara Pradosa Sillero oraz Johna Adamsa.
rozwiń zwiń