Wyłącz się! - zrób to dla swojego ciała i umysłu

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2011 11:51
- Każdy z nas ma inny poziom energii życiowej i inną odporność na stres. Ważne, by złych emocji nie trzymać w sobie - mówiła w Trójce trenerka rozwoju osobistego Dagmara Gmitrzak.
Audio
Wyłącz się - zrób to dla swojego ciała i umysłu
Foto: Glow Images/East News

W ciągu jednego dnia można zestresować się nawet kilkanaście razy. Jeśli do tego dochodzą poważniejsze problemy, wieczorem z równowagi wyprowadzi  nas nawet tykanie zegara. - Niewyrażanie złości czy gniewu może się odbić na  naszym zdrowiu. Żyjąc w napięciu codziennym przestajemy dostrzegać piękno i pozytywne aspekty naszego życia - podkreśla Dagmara Gmitrzak, trenerka rozwoju osobistego.

Autorka książki "Pokonaj stres dzięki technikom relaksacji" podkreśla, że w dzisiejszym świecie człowiek narażony jest na działanie wielu czynników wywołujących napięcie i coraz trudniej zachować spokój, luz. - Jesteśmy przewrażliwieni, wydaje nam się, że ktoś nas atakuje, robi na złość. Jednocześnie nie mamy czasu na moment odprężenia, na zmniejszenie wewnętrznego napięcia - wyjaśnia socjolożka.

Najłatwiejszym, choć zupełnie nieskutecznym sposobem radzenia sobie ze stresem, są używki. - Szukamy łatwych sposobów odreagowania. Tymczasem używki nie tylko nie pomagają, ale często wręcz pogłębiają stres. Na przykład alkohol daje jedynie iluzję rozwiązania problemu, a jednocześnie niszczy komórki mózgowe - podkreśla gość Grażyny Dobroń.

Bóle głowy i kręgosłupa, napięcie mięśni, spadek energii życiowej, irytacja i smutek to tylko niektóre z objawów, które wskazują, że nie jesteśmy w dobrym stanie. Ich nasilenie to znak, że przyszła pora na "wyłączenie się", by móc zyskać dystans do naszych problemów. - Dystans ten pozwala zobaczyć rzeczy, których nie widzimy na co dzień. Ludzie mają różne sposoby na odcięcie się od problemu, poza wspomnianymi juz używkami. Są to zwykle książki, sport, oglądanie telewizji, spacer. Są także głębokie techniki relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe, które pomagają także naszemu mózgowi.

Jak sobie radzić ze stresem w związku? Jaki wpływ na dziecko ma stres mamy w trakcie ciąży? Dowiesz się słuchając całej audycji "Dobronocka, 24 października 2011".

 

Audycji "Dobronocka" można słuchać w nocy z niedzieli na poniedziałek między północą a 2. Zapraszamy.

Czytaj także

Mózg w wielkim mieście

Ostatnia aktualizacja: 27.06.2011 12:00
Jądro migdałowate i kora mózgu - regiony ośrodkowego układu nerwowego zaangażowane w przeżywanie emocji - zmieniają się pod wpływem życia w mieście.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Tylko 15 procent Polaków żyje bez stresu

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2011 19:11
Pozostałe 85 proc. Polaków codziennie odczuwa stres i niepokój. I tylko ponad połowa z nich stara się go rozładować.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wystąpień publicznych boimy się jak śmierci

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2011 16:38
– Wystąpienia publiczne są straszniejsze od śmierci, bo wraz z nią wszystko się kończy, a po wystąpieniu publicznym trzeba dalej żyć – tłumaczy Miłosz Brzeziński, trener personalny.
rozwiń zwiń