Budujemy markę „Polska”!

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Budujemy markę „Polska”!
Siedziba Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie przy ul. Mokotowskiej 25Foto: fot. iam.pl

W środę o 10.30 odbyło się odsłonięcie tablicy upamiętniającej założycieli Instytutu Adama Mickiewicza: Andrzeja Zakrzewskiego i prof. Bronisława Geremka.

Posłuchaj

Budujemy markę „Polska”!
+
Dodaj do playlisty
+

Instytut Adama Mickiewicza został powołany 1 marca 2000 roku przez Ministra Kultury Andrzeja Zakrzewskiego w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych prof. Bronisławem Geremkiem. Działanie Instytutu jest częścią strategii promocji Polski za granicą i budowy marki „Polska”.

Obecny dyrektor Instytutu, Paweł Potoroczyn wyjaśnił, że placówka pełni nieco inną rolę od British Council czy Instytutów Cervantesa i Goethego, propagujących kulturę Anglii, Niemiec i Hiszpanii. – Zasadnicza różnica jest taka, że nasz Instytut nie uczy polskiego poza granicami kraju ani w Polsce – podkreślił. Należy je natomiast traktować jako bezpośrednich konkurentów.

Potoroczyn zauważył, że sektor kultury, to nie tylko bezinteresowna wymiana, gdyż w ciągu ostatnich dwóch dekad stała się gałęzią gospodarki, i to dochodową. – Na naszych oczach ta dziedzina europejskiej gospodarki jest, dosyć brutalnie, dzielona między Hiszpanów, Niemców, Francuzów i Brytyjczyków; w tym sensie to jest nasza konkurencja - wyjaśnił.

Z pewnością nie wszystkim spodoba się to podejście. Duża część artystów, ale i przeciętnych odbiorców, wolałaby myśleć o kulturze jako zbiorze pięknych dzieł, które należy podziwiać, analizować i naśladować. - Kultura jako spisek pięknoduchów przetrwa tylko w niszy, nigdy nie będzie rozwojem napędzającym postęp i niwelującym wykluczenie; dopiero jako część ekonomii ma szanse przetrwać jako wartość - wyjaśnił dyrektor.

Jak podkreślił, Instytut Adama Mickiewicza i podobne mu placówki, nie uprawiają międzynarodowej wymiany kulturalnej tylko dla jej urody i propagandowych korzyści, ale przede wszystkim, by pokazać, że Polska jest wiarygodnym dostawcą treści najwyższej jakości. - Coraz częściej angażujemy się w koprodukcje, nie tylko wynajdujemy zjawiska warte wyeksportowania, ale sami tworzymy coraz liczniejsze dzieła kultury i sztuki, aby w kolejnym roku mieć, co pokazać - podsumował.

 
W latach 2001-2010 IAM zrealizował projekty promocyjne w 26 krajach gdzie zaprezentował ponad 3000 wydarzeń kulturalnych, które obejrzało 18 000 000.
W roku 2011 Instytut Adama Mickiewicza realizuje program kulturalny w związku z polskim przewodnictwem w Radzie Unii Europejskiej. Projekt obejmie 10 stolic Brukselę, Paryż, Londyn, Berlin i Madryt a poza Unią Europejską Moskwę, Kijów, Mińsk, Pekin i Tokio. W przygotowaniu także projekty w Chinach, Japonii, Hong Kongu, Korei, Singapurze oraz USA.

Jak przebiega proces doboru artystów, spektakli, pomysłów wartych pokazania za granicą? Co jest właściwym przedmiotem międzynarodowej konkurencji w kulturze? Co to jest liga bluszczowa i czy to prawda, że Nowojorczycy mają ADHD? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.


Zapraszamy także do zapoznania się z Portalem culture.pl, który w rankingu miesięcznika „Press” otrzymał prestiżowe 1 miejsce wśród serwisów poświęconych kulturze.

 

Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do czwartku o 21.00.

 

(asz)

Polecane