Odrabiasz za dziecko lekcje? To szkolny błąd!

Ostatnia aktualizacja: 30.01.2017 17:09
- Rodzice bardzo się przejmują pracami domowymi, wynikami dzieci w nauce, ocenami. Dzieci zaczynają się uczyć dla ocen i dla rodziców - mówiła w Trójce Joanna Szulc, trenerka kompetencji społecznych.
Audio
  • Dlaczego dzieci powinny same odrabiać prace domowe (Godzina wychowawcza/Trójka)
- Bardzo dobrze, jeżeli dużo rzeczy robimy wspólnie z dziećmi. Warunkiem jest, by to był dobrowolny wybór, również dziecka i by to nie był wyścig - mówiła o odrabianiu lekcji z dzieckiem edukatorka Joanna Szulc
- Bardzo dobrze, jeżeli dużo rzeczy robimy wspólnie z dziećmi. Warunkiem jest, by to był dobrowolny wybór, również dziecka i by to nie był wyścig - mówiła o odrabianiu lekcji z dzieckiem edukatorka Joanna SzulcFoto: Shutterstock.com

Konieczność odrabiania prac domowych dla większości dzieci to przykry obowiązek, dla wielu rodziców wyzwanie, któremu trzeb sprostać. Bo przecież syn, czy córka nie może dostać złej oceny. - Rodzice odhaczają takie osiągnięcie, że dziecko się dostało do dobrej szkoły, jest wysoko w rankingach. Zaczyna chodzić o wyścig mierzony twardymi wynikami testów - mówiła w audycji "Godzina wychowawcza" edukatorka Joanna Szulc.

Dlatego rodzice tak ochoczo zabierają się za pisanie wypracowań i poprawianie prac plastycznych najmłodszych. - Jest taka pokusa, by przejmować za nich obowiązki: "bo przecież zrobimy to lepiej" - tłumaczyła powody takiego działania gość Trójki. Tymczasem taka pomoc może przynieść odwrotny od zamierzonego skutek.

Z jednej strony - jeśli nauczyciel się nie zorientuje - oceny w dzienniczku dziecka będą wysokie, z drugiej jednak strony paradoksalnie może ucierpieć na tym samoocena wyręczanego w taki sposób ucznia. - Po pierwsze odbiera mu to radość tworzenia. Po drugie daje komunikat, że nie dość dobrze coś robi, a to od razu podkopuje motywację - przestrzegała Szulc.

Zatem odrabiać, czy nie odrabiać lekcji z dziećmi? W tym przypadku prawda leży gdzieś po środku. Gdzie dokładnie? Katarzyna Pruchnicka dopytywała o to swojego gościa. Z kolei z drugiej części audycji dowiemy się, dlaczego warto bawić się z najmłodszymi. Dość wspomnieć, że to wpływa na ich rozwój intelektualny. Na co jeszcze?

***

Tytuł audycji: Godzina wychowawcza
Prowadzi:
Katarzyna Pruchnicka
Goście: Joanna Szulc (trenerka w FC EDU), Jarek Żyliński (psycholog)
Data emisji: 30.01.2017
Godzina emisji: 15.08

pkur/fbi


Czytaj także

Przemoc w szkole

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2014 21:32
Odkąd istnieje szkoła, istnieją: "klasowy błazen", "kujon", "ofiara" - uczniowie nieakceptowani przez grupę rówieśniczą. Doświadczają na co dzień upokorzeń, z którymi niejeden dorosły nie byłby w stanie sobie poradzić.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dziecka nie należy oceniać… ocenami

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2016 12:57
- Oceny to tylko cyfry i niewiele za nimi stoi - mówił w Trójce psycholog wychowawczy Jarek Żyliński. Jak zatem oceniać np. w szkole?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak zrobić dzieciom wesołe święta? Kilka bezcennych porad

Ostatnia aktualizacja: 19.12.2016 21:40
Starość, samotność, otwartość - książki dla dzieci to kopalnie tematów, które pomagają nie tylko w świątecznym czasie. - Niezależnie od wieku i okoliczności zawsze warto podejmować wyzwania - mówi Ewa Świerżewska, redaktor naczelna portalu Qlturka.pl.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szczęście podyktowane nie tylko sercem. Trudy i radości adopcji

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2017 23:09
- Rodzicielstwo adopcyjne pod względem prawnym jest takie samo jak to naturalne, jednak pod względem emocjonalnym jest znacznie bardziej złożone - mówi psycholog Agnieszka Martyka-Grudzień.
rozwiń zwiń