Polskość w sztuce, czyli martyrologia tęczy i kanonizacja Wałęsy

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2017 14:37
Jaka jest późna polskość? - To polskość, która fascynuje i cały czas przyciąga artystów - mówi w Trójce dr Michał Łuczewski z Instytutu Socjologii UW.
Audio
  • Polskość w sztuce, czyli martyrologia tęczy i kanonizacja Wałęsy (Sztuka Kochana/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Derek Brumby

W pierwszym odcinku nowej Trójkowej audycji pt. "Sztuka Kochana" rozmawiamy o wystawie "Późna polskość. Formy narodowej tożsamości po 1989 roku", którą można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

Jakie kształty przybiera dzisiaj doświadczenie polskości? Jaką reprezentację znajduje? Za jakimi obrazami, symbolami, figurami i narracjami się kryje? Odpowiedzi na te pytania kuratorzy projektu szukali w różnych dziedzinach sztuki, wśród twórców reprezentujących różne pokolenia.

- Ci artyści pokazują, że polskości nie da się wyeliminować. Można powiedzieć, że nawet jak się ją dekonstruuje, to w pewien sposób się ją buduje - zauważa dr Michał Łuczewski.

Goście prowadzącego audycję Marka Kochana rozmawiają o pracach prezentowanych na wystawie i zastanawiają się nad tym, czy fascynacja polskością zawsze służy dziełom. W ich rozważaniach pojawiają się wątki łączenia Gombrowicza z Wyszyńskim, obrazoburczego performance'u, który okazał się rytuałem religijnym, martyrologii tęczy i… kanonizacji Lecha Wałęsy.

Audycja powstała we współpracy z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym.

***

Tytuł audycji: Sztuka Kochana
Prowadzi: Marek Kochan
Goście: prof. Joanna Sosnowska (Instytut Sztuki PAN), prof. Jagoda Hernik Spalińska (Instytut Sztuki PAN), dr Michał Łuczewski (Instytut Socjologii UW, Centrum Myśli Jana Pawła II)
Data emisji: 16.07.2017
Godzina emisji: 21.09

mat. promocyjne/iwo/mk