Lęk przed jutrem w czasie epidemii. Jak sobie z nim radzić?

Ostatnia aktualizacja: 30.03.2020 11:40
– Teraz każdy poranek wzbudza niepewność. Nie wiemy, jak długo to wszystko potrwa i czy będzie do czego wracać. Mój ojciec mówił, że najgorsi doradcy to strach i lęk. To są tylko emocje, poza które można wyjść, skupiając się rzeczach dobrych – tymi słowami rozpoczęła swój felieton Grażyna Dobroń.
Audio
  • Dlaczego warto skupić się na tym, co dobre? (Instrukcja obsługi człowieka/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/PK Studio

Dbanie o siebie (wzajemnie)

– Dostrzegajmy dobre rzeczy i siebie nawzajem, gdziekolwiek jesteśmy. Wspólne czytanie książki, gry, zabawy, kontakt przez Skype z rodziną, rozmowa telefoniczna – warto składać te puzzle tak, żeby tej samotności nie było – radzi Grażyna Dobroń.

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/Syda Productions) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/Syda Productions)

W zdrowym ciele zdrowy duch!

Harvard Medical School zaleca jogę i medytację na złagodzenie stresu wywołanego pandemią. Z kolei naukowcy z Yale i Oxfordu ustalili, że na poprawę nastroju bardziej wpływa wysiłek fizyczny niż pieniądze – informuje autorka audycji. Nawet kilka minut jogi dziennie potrafi łagodzić stany depresyjne, ból oraz zwalczyć bezsenność. Ważne jest jednak, by dobrać ćwiczenia do swojego wieku i stanu zdrowia. 

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/mavo) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/mavo)

Prowadzenie dziennika

Każdy, kto ma za sobą ma choć jedną próbę prowadzenia dziennika lub robi to regularnie, wie, że pomaga to uporządkować myśli i złapać do nich odrobinę dystansu. – To coś specjalnego, bo wtedy emocje przewalamy na papier i już w środku jest tego trochę mniej, już tak nie "gniecie" – zaznacza Grażyna Dobroń.

Zdjęcie ilustracyjne  (fot: shutterstock.com/hugo_34) Zdjęcie ilustracyjne (fot: shutterstock.com/hugo_34)

***

Tytuł audycji: Instrukcja obsługi człowieka
Prowadzi: Grażyna Dobroń 
Data emisji: 30.03.2020
Godzina emisji: 11.31

kr/gs

Czytaj także

Wewnętrzny spokój a odporność. Jak bronić się przed wirusem strachu?

Ostatnia aktualizacja: 16.03.2020 11:40
– To jaki mamy stosunek do lęku, kształtuje naszą odporność, a odporność to zdrowie. Dalajlama mówił: "Gdy umysł jest spokojny i zajęty pozytywnymi myślami, ciału trudniej jest zachorować". Sprawdzałam to wielokrotnie i wiem, że działa – zachęca Grażyna Dobroń.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak być w kontakcie ze znajomymi i współpracownikami w czasie epidemii? Przydatne aplikacje

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2020 12:29
Zazwyczaj technologia oskarżana jest o to, że zabija kontakty międzyludzkie. Jednak w czasie epidemii to właśnie ona oferuje nam możliwości, które zastępują pogaduszki z przyjaciółmi w kawiarni, rodzinne obiady, spotkania biznesowe, a nawet zajęcia w szkole.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kwarantanna jak misja kosmiczna albo wyprawa na biegun

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2020 13:56
– Przechodzimy teraz przez bardzo silny stres. Można go porównać do tego, co przechodzą członkowie misji kosmicznych albo wypraw na biegun, gdzie znajdujemy się w bardzo małej przestrzeni z niewielką liczbą osób i musimy radzić sobie w tej niełatwej sytuacji – mówi psycholog dr Joanna Grzymała-Moszczyńska.
rozwiń zwiń