Przestrzeń miejska bez szpecących reklam? Da się!

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2019 19:00
Powoli z przestrzeni publicznej znika nadmiar reklam. Wszystkie duże polskie miasta pracują nad swoimi kodeksami reklamowymi, które mają ograniczyć chaos. Taką możliwość daje im ustawa krajobrazowa.
Audio
  • Małymi krokami ku estetycznemu miastu (Reportaż/Trójka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/katatonia82

W centrach miast nikt już nie chce tolerować szpecących szyldów i nadmiaru reklam w oknach wystawowych. W wielu miastach podjęto rozmowy z przedsiębiorcami na ten temat. Nie jest to łatwe zadanie, ale jak zmienia się przestrzeń w wyniku współpracy rad miasta z właścicielami firm i sklepów, można zobaczyć na otwartej właśnie w Poznaniu wystawie, która pokazuje stan witryn przed i po zmianie. O wyglądzie "przed" chciałoby się zapomnieć…

– Jest to inicjatywa powstała na przestrzeni ostatnich dwóch lat i ma duży wpływ na estetykę miasta i porządkuje przestrzeń miejską, jeżeli chodzi o reklamy i praktyki reklamowe przedsiębiorców. Chcemy promować estetyczne, minimalistyczne podejście do prezentacji swojego biznesu. Przykładowo, przy ulicy Żydowskiej mamy kawiarnię, która tak naprawdę nie ma żadnej reklamy, tylko małą markizę z delikatnym napisem i to, a nie krzykliwe hasła i kolory, wystarczy, żeby przyciągnąć klienta – opowiada jeden z organizatorów wystawy.

Jaka książka zainspirowała naszego rozmówcę do uporządkowania przestrzeni w swoim mieście? W jaki sposób nagradzani są przedsiębiorcy, którzy zdjęli ze swoich lokali nieestetyczne banery?  Zapraszamy do wysłuchania dołączonego reportażu.

***

Posłuchaj także innych reportaży emitowanych w Trójce >>>

***

Tytuł audycji: Reportaż w Trójce
Tytuł reportażu: "Małymi krokami"
Autorka reportażu: Urszula Żółtowska-Tomaszewska
Data emisji: 7.11.2019
Godzina emisji: 18.43

kr