Polski mężczyzna widzi siebie jako intelektualistę

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polski mężczyzna widzi siebie jako intelektualistę
W 2012 roku odsetek Polaków po 15. roku życia, który przyznał się do tego, że nie przeczytał ani jednej książki w ciągu roku wyniósł ponad 60%Foto: Glow Images/East News

Najważniejsze są dla niego rodzina i pasje. Uważa się za otwartego i życzliwego intelektualistę. Innych mężczyzn określa jako egoistycznych karierowiczów. Taki obraz Polaka wyłania się z międzynarodowego badania Dude-ology.

Posłuchaj

Facetologia, czyli co myśli i czego chce współczesny mężczyzna (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

W ramach projektu Dude-ology (Facetologia) przeprowadzono międzynarodowe badanie mężczyzn z 18 krajów na 4 kontynentach. W Europie objęło ono Niemców, Brytyjczyków, Włochów, Hiszpanów, Polaków. Zostali oni zapytani o to, jakimi cechami opisaliby siebie i innych mężczyzn, jak odnoszą się do zmieniającego się podziału ról w społeczeństwie, i o sferę wartości. Porównywali również współczesność ze światem swoich ojców.

Wyniki polskiej części badania mogą zaskakiwać. Aż 58 proc. ankietowanych, opisując siebie, użyła określenia "intelektualista". Nigdzie na świecie ta odpowiedź nie była udzielana tak często. Polacy często mówią też, że są otwarci i życzliwi. Znacznie dalej w zestawieniu znajdują się cechy uważane za typowo męskie: pewność siebie, waleczność, siła psychiczna, czy bycie liderem.

Dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS uważa, że wyniki badania są w wielu przypadkach projekcją tego, jacy rzeczywiście chcieliby być mężczyźni. - Oceniając innych, to naturalna ludzka tendencja, chcemy się widzieć jako troszeczkę lepszą osobę niż przeciętny inny człowiek - powiedziała. Jak dodała, wielu mężczyzn nie czuje dziś potrzeby bycia liderami. - Coraz częściej mężczyźni widzą kobiety jako osoby sprawujące władzę. Oni wolą być często pod władzą kobiety - wyjaśniła.

Ankietowani mówili w badaniu także o świecie swoich ojców. Jest on zupełnie inny niż realia współczesnego mężczyzny. W oczach Polaków ojciec jest zdecydowany, zasadniczy i definiuje siebie przez siłę fizyczną.

- Ojcowie są daleko, są nieobecni, są zimni, są posągami, ale nie takimi, które się wielbi. Są posągami, do których nie można dotrzeć - uważa dr Tomasz Sobierajski, socjolog UW. - Jeśli czytamy charakterystykę ojców, to ten mężczyzna przede wszystkim definiował męskość przez się fizyczną, bo rzeczywiście do jego pracy ta siła fizyczna była potrzebna. W tej chwili zawody w których jest potrzebna siła fizyczna to jest mniejszość - dodał.

W badaniu Dude-ology panowie oceniali też innych panów. Polacy byli wobec nich bardzo surowi, określając ich jako ambitnych, egoistycznych karierowiczów. Zdaniem Tomasza Sobierajskiego ankietowani pokazali sprzeciw wobec wizerunku mężczyzny kreowanego w mediach. - Z tych badań wynika, że mężczyźni są ludźmi. Nie są wytworami, maszynami do zarabiania pieniędzy, nieczułymi twardzielami, do których nic nie dociera, jak próbuje się ich przedstawiać - skomentował.

Czego jeszcze nie wiemy o polskich mężczyznach? Czy ważniejsi są dla nich przyjaciele, czy pasja? O tym wszystkim słuchaj w audycji, którą prowadził Dariusz Bugalski.

Na "Klub Trójki" zapraszamy od poniedziałku do czwartku od 21.05 do 22.00

bk, gs

Polecane