Biegać też trzeba umieć. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2020 17:35
Może wydawać się, że skoro już podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu regularnych treningów biegowych, wystarczy wyjść z domu i biec przed siebie jak najprędzej i jak najdłużej. Nie jest to jednak takie proste – oprócz odpowiedniego obuwia potrzebujemy wiedzy o tym, jak się poruszać, by uniknąć urazu, a następnie kontuzji. Wskazówek w tej kwestii udzielił nam fizjoterapeuta dr Remigiusz Rzepka.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Anastasia Shkilnyk

 

Posłuchaj
06:30 2020_09_24-17-24-50_Biegam_bo_lubie.mp3 O sztuce poprawnego biegania (Biegam, bo lubię/Trójka)

Wielu biegaczy ma niepoprawną postawę, źle układa stopy podczas biegu lub po prostu człapie, a to skutkuje kontuzjami o charakterze przeciążeniowym – przeciążeniem stawu kolanowego (popularnie nazywanym kolanem biegacza), przeciążeniem dolnego odcinka kręgosłupa oraz złamaniami w obrębie kończyn dolnych. A to tylko niektóre z konsekwencji złej techniki biegowej.

Grzechy główne biegaczy-amatorów

bieganie nogi bieg 1200.jpg
Jak prawidłowo wzmacniać nogi?

Jako najczęściej popełniane przez biegaczy-amatorów błędy dr Remigiusz Rzepka wskazuje tzw. pozaosiowe ustawienie kończyny oraz niewłaściwe ustawienie tułowia. – Czasami też obserwuje się niewłaściwe ustawienie głowy, co może wynikać z nawyków dnia codziennego, częstego przebywania przed komputerem czy korzystania z telefonu – dodaje fizjoterapeuta.

Jak podkreśla, przyczyn niewłaściwej techniki może być kilka.  To może być tzw. ograniczenie zakresu ruchu, czyli ograniczenie mobilności, ale też braki wynikające z przebytych urazów. Także poziom siły może być nieodpowiedni do tego, by efektywnie biegać – wyjaśnia dr Remigiusz Rzepka.

Pod okiem eksperta

Najlepszym sposobem na naukę poprawnego wzorca biegowego jest sięgnięcie po pomoc profesjonalisty. –Jeżeli chcemy biegać poprawnie, ktoś powinien na nas spojrzeć i w przypadku, gdy występują dysfunkcje czy jakieś ograniczenia, podpowiedział nam, co należy robić. Jak już wypracujemy odpowiednią technikę, powinniśmy po prostu progresywnie zwiększać ilość biegów właściwą techniką – radzi ekspert.– Warto pamiętać, aby aktywność, która ma przynieść nam radość i zabawę, była też dla nas zdrowa  podsumowuje.

Przygotuj się do biegania!/Polskie Radio

***

Tytuł audycji: Biegam, bo lubię
Prowadzi: Krzysztof Łoniewski
Gość: dr Remigiusz Rzepka (fizjoterapeuta, b. trener przygotowania fizycznego Reprezentacji Polski w piłce nożnej)
Data emisji: 24.09.2020
Godzina emisji: 17.24

kr

Czytaj także

Maraton w czasie pandemii. Jak będzie wyglądać warszawska impreza?

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2020 18:00
– My nawiązujemy w naszej tradycji to imprezy z 2020 roku, kiedy ratowaliśmy ciągłość tej imprezy. Bieg odbył się wtedy  w 11 pętlach, a trasa była znana tak naprawdę w przeddzień biegu wieczorem. Tutaj nie było takiego zamieszania, ale dużo podobieństw jest – ocenia Marek Tronina, dyrektor  Maratonu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Siedzenie w miejscu szkodzi

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2020 18:00
Siedzenie zabija bardziej, niż palenie papierosów – to nie żart. Są na to twarde dowody.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Co jeść, aby wzmocnić odporność?

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2020 17:30
Najwyższy czas, aby nie tylko treningiem, ale także jedzeniem zacząć budować naszą odporność przed nadchodzącą jesienią i zimą. Co radzi dietetyk?
rozwiń zwiń