Rusz głową! Siłownia dla mózgu

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2021 12:31
Ruszyć głową nabiera zupełnie nowego znaczenia, bo funkcjonowanie mózgu można wzmacniać. Wystarczy tylko regularnie ćwiczyć! 
Grafika ilustracyjna
Grafika ilustracyjnaFoto: shutterstock.com/Grinbox

Każdemu z nas zdarza się zapomnieć po co właściwie przyszliśmy lub szukać w głowie jakiegoś słowa. Trudności z koncentracją czy zapamiętywaniem można pokonać. Podobnie jak na tradycyjnej siłowni, potrzebny jest jednak regularnie podejmowany wysiłek. Na czym polega trening? - To wykonywanie zadań, które mają na celu wyćwiczenie pamięci. Ich wykonywanie ułatwia zapamiętywanie i pozwala poprawić funkcjonowanie umysłowe w codziennym życiu - mówi dr Magdalena Przedniczek, psycholog, założycielka szkoły pamięci. 

mózg1200.jpg
W zdrowym ciele zdrowy… mózg. Aktywność fizyczna a praca umysłu
zdj.ilustracyjne zdj.ilustracyjne / shutterstock/StunningArt 

relaks medytacja plaża odpoczynek kobieta 1200.jpg
Jak zrobić sobie spa dla umysłu?

Zestaw ćwiczeń

- Są to najczęściej treningi tematyczne. Na początku wykonujemy ćwiczenia rozgrzewkowe czyli takie, które mają zadanie angażować kilka zmysłów. Potem przechodzimy do zadań stymulujących procesy poznawcze: koncentrację, wyciąganie wniosków czy logiczne myślenie. Najczęściej są to wykreślanki, wymyślanie wyrazów na daną literę, krzyżówki oraz labirynty – mówi Monika Ziemek, która prowadzi treningi umysłu.

Trening czyni mistrza

- Kluczem do sukcesu jest wyćwiczenie pamięci roboczej - czyli tej, która odpowiada za przechowywanie i przetwarzanie informacji – dodaje dr Przedniczek. - Jej pojemność wpływa na to, jak funkcjonujemy. Zupełnie tak jak pamięć operacyjna w komputerze. Jeśli jest słaba, programy wczytują się powoli. Warto pamiętać, że nawet niewielki wzrost skuteczności pamięci roboczej, znacząco poprawia wyniki, jakie osiągamy – dodaje. 

Zdj. ilustracyjne Zdj. ilustracyjne / shutterstock/StunningArt

mężczyzna medytacja natura 280x280.jpg
Tylko tu i teraz. Trening uważności

Dlaczego warto zacząć regularny wysiłek umysłowy?

- Organy, które są mniej używane, zanikają. Tak samo jest w przypadku umysłu - tłumaczy Agata Bluj, która opracowała program Siłowni Umysłu. - Ćwiczenie pamięci przekłada się na lepszą orientację w przestrzeni i zapamiętywanie rzeczy, które mamy do załatwienia. Nie brakuje nam już słów podczas wypowiedzi, lepiej radzimy sobie też z czynnościami logicznymi, takimi jak np. sprawdzenie i zapamiętanie rozkładu jazdy. Wszystko zawdzięczamy stałemu wykorzystywaniu wszystkich funkcji mózgu.

Posłuchaj
02:42 PR3_MPLS 2021_01_13-07-16-41.mp3 Rusz głową! - Siłownia dla mózgu (Pora na Trójkę)

pismo 2.jpg
O wyższości pisania ręcznego

Na trening nigdy nie jest za późno

Ćwiczyć można w każdym wieku! Im wcześniej zaczniemy, tym lepsze efekty będziemy osiągać. W umysłowe zabawy warto zaangażować także seniorów. Pogłębiające się z wiekiem zaburzenia pamięci, mogą okazać się dla nich bardzo groźne. Każdego roku w Polsce zgłaszane jest zaginięcie aż 4 tysięcy osób starszych. Codziennie aż 10 seniorów nie potrafi odnaleźć drogi do domu. Odpowiednia profilaktyka, może znacząco ograniczyć czynnik ryzyka, jakim jest wiek.

W internecie dostępne są kursy online, oraz zagadki i zadania zebrane w formie plików, przeznaczonych do druku. Warto pamiętać, że jak w każdych ćwiczeniach, wskazana jest regularność. Pracę nad umysłem najlepiej wykonywać 3 razy w tygodniu, przez minimum 45 min.

 Jak poprawić pamięć krótkotrwałą? - trzy ćwiczenia / Małgorzata Kospin

***

Tytuł audycji: Pora na Trójki
Prowadzi: Łukasz Ciechański 
Autor materiału dodatkowego: Paweł Turski
Data emisji: 13.01.2021
Godzina emisji: 07.15 

Czytaj także

"Treningi z seniorami to wyzwanie"

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2017 16:28
- Niemal wszyscy z tych ludzi mogliby być moimi dziadkami. W związku z tym trzeba podejść do nich inaczej, trochę jak do dużych dzieci - mówi Artur Przybysz, trener prowadzący zajęcia na siłowni dla seniorów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Parę słów o fitnessie senioralnym online

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2020 12:45
Niezależnie od tego, czy trwa kwarantanna, czy też nie, seniorzy powinni dbać o swoją aktywność fizyczną. Ale jak to zrobić bez możliwości marszu czy chociaż zwykłego spacerowania po okolicy?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Specjalną lampą w depresję

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2020 07:30
W jesienny i zimowy czas coraz bardziej odczuwamy brak światła słonecznego: mniej energii, bardziej depresyjny nastrój. Nic dziwnego: obecnie dzień jest o połowę krótszy od najdłuższego w roku! Czy można coś na to poradzić, czy i jak można uzupełnić braki światła słonecznego?
rozwiń zwiń