Mobilne laboratoria trafią do szkół

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 06:20
Teoria to jedno, ale praktyka wydaje się równie ważna: szczególnie jeśli chodzi o naukę chemii bądź fizyki. Dzięki doświadczeniom i pokazom suche, abstrakcyjne formułki i wzory zamieniają się w coś rzeczywistego, zazwyczaj bardzo widowiskowego, a przez to o wiele ciekawszego. Uczniowie czekają właśnie na to.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock

Do dyspozycji uczniów dwóch szkół w województwie kujawsko-pomorskim będą już wkrótce mobilne laboratoria wyposażone m.in. w kamerę, mikroskop, aparat fotograficzny, laptopy oraz czujniki do bezpośredniej obserwacji zjawisk. Wszystko po to, aby zachęcić uczniów do nauki tak skomplikowanych przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, jak matematyka, chemia, biologia, fizyka czy geografia.


dzieci nauka szkoła edukacja 1200.jpg
Najpierw dobrostan uczniów, potem – wyniki. Czym jest "Budząca się szkoła"?
Posłuchaj
03:24 TROJKA Pora na Trojke 2021_10_18 06-13-01.mp3 Mobilne laboratoria dla szkół (Pora na Trójkę)

Laptopy mają odpowiednie oprogramowanie, czujniki, których używają dzieci, są przeznaczone do badania m.in. poziomu Ph, temperatury, dźwięku czy światła. Odpowiednie oprogramowanie można ściągnąć na smartfona lub własny komputer. Natomiast w przypadku lekcji zdalnych jest nawet możliwość "współdzielenia" laptopa: nauczyciel udostępnia swój sprzęt uczniowi, aby to on, zdalnie, przeprowadził dany eksperyment.

– Od kilku lat na początku roku szkolnego przekazujemy szkołom pracownie mobilne na kółkach. Składają się z dwóch skrzyń: w jednej jest 16 laptopów, w drugiej – zestaw czujników elektronicznych do pomiarów. Przeznaczone są dla nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, którzy najpierw są przeszkoleni, a potem sami tworzą scenariusze zajęć – tłumaczy Grażyna Troszyńska, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. – Laboratoria są tworzone z myślą o uczniach – zarówno tych, którzy mają trudności, jak i tych, którzy mają dobre wyniki – ponieważ to są narzędzia, które zachęcają do nauki przedmiotów ścisłych – wskazuje.

– Chodzi nam o to, by dotrzeć do młodego człowieka poprzez nowoczesny sprzęt. Pracownia mobilna jest najlepsza dla uczniów, którzy mają problemy po pandemii z takimi przedmiotami jak matematyka czy fizyka – potwierdza Anna Lewandowska, dyrektor zespołu szkół w Zakrzewie. – To nie jest nic strasznego – przekonuje.


***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Agnieszka Marszał (Polskie Radio PIK)
Data emisji: 18.10.2021
Godzina emisji: 6.13

pr/zch


Czytaj także

"Brzdąc w sieci". Kiedy wprowadzać najmłodszych w świat technologii?

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2021 11:55
Co drugie dziecko do szóstego roku życia używa urządzeń mobilnych. Średnio korzystanie z telefonu czy smartfona rozpoczynają dwulatki. A wiek inicjacji z roku na rok się obniża, co nie jest dobre dla użytkownika – takie wnioski płyną z raportu "Brzdąc w sieci". Gościem Piotra Firana w "Trójce do Trzeciej" była autorka badania, dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Glina zamiast komputera, czyli powrót do przeszłości

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 10:25
Czy wszechobecne nowe technologie nam pomagają, czy też wręcz przeciwnie – utrudnia życia? Z jednej strony np. nawigacja w telefonie pomaga szybciej trafić do celu, jednak równocześnie coraz więcej osób ma problemy ze wzrokiem z powodu ciągłego patrzenia w tenże telefon. Co gorsza, negatywne skutki takiej sytuacji najszybciej i najmocniej odczuwają najmłodsi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Improwizacja. Naturalny stan umysłu dziecka

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2021 10:20
Wpływa na pobudzanie wyobraźni i kreatywności. – Improwizacja to najczystsza w swoim rodzaju forma współpracy z drugą osobą. Drugi człowiek gra razem ze mną. Wspólnie wymyślamy rzeczy. Nie oceniamy swoich pomysłów, ale bierzemy je i działamy z nimi dalej – wyjaśniali goście "Zagadkowej niedzieli". 
rozwiń zwiń