Nowa ustawa konsumencka ułatwi reklamację

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2014 10:52
Mniej formalności, więcej czasu na reklamację oraz doprecyzowane szczegóły dotyczące odpowiedzialności w przypadku zwrotu towaru kupionego przez internet - już wkrótce powinna wejść w życie ustawa, która ułatwi życie nam, konsumentom.
Audio
  • Na czym będą polegać zmiany w ustawie konsumenckiej (Czwórka/Poranek OnLine)
  • Tanie buty, niska jakość. Sprawdziliśmy czego jeszcze nie warto kupować (Czwórka/Poranek OnLine)
Młodzi Polacy nie potrafią oszczędzać?
Młodzi Polacy nie potrafią oszczędzać?Foto: Glow Images/East News

Dzięki niej od razu będziemy mogli zażądać wymiany towaru na nowy lub zwrotu pieniędzy, chyba że wada nie będzie istotna i da się ją szybko usunąć. Ale nawet wtedy sklep będzie mógł zaproponować naprawę tylko raz. Kupując na odległość, czyli przez internet, telefon, w domu od akwizytora czy na prezentacjach, będziemy mieć 14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny. Dzisiaj jest tylko 10. To dostosowanie przepisów do realiów dzisiejszego handlu, w którym coraz większą rolę odgrywa internet.

- W ustawie wracamy się też do instytucji rękojmi - tłumaczy Michał Herde z warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów. - Będzie ona obejmowała niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Ważne jednak jest to, że domniemanie niezgodności będzie rozszerzone z sześciu miesięcy do jednego roku.

Jak wynika ze statystyk, Polacy najczęściej reklamują buty i sprzęt AGD. - Jest parę czynników, które decytują o tym, że buty, które kupujemy w sklepie są słabej jakości - wyjaśnia szewc Jacek Kamiński z Artystycznej Pracowni Obuwia. - Niska cena idzie w parze z niską jakością surowców użytych do wykonania butów oraz z niskimi kosztami produkcji. Niestety im tańsze obuwie kupimy, tym większe prawdopodobieństwo, że szybko się nam ono zniszczy.

Nowa ustawa konsumencka wejdzie w życie najprawdopodobniej w czerwcu. Jeśli tak się nie stanie grożą nam wysokie unijne kary.

(kul/pj)

Czytaj także

Być, czy mieć - oto jest pytanie

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2014 08:00
Młodzi Polacy coraz częściej wolą "być" niż "mieć". - Dopóki jednak nie wyprowadzą się z domu i nie zaczną sami na siebie zarabiać, nie zrozumieją, o czym tak naprawdę mówią - tłumaczy Rafał Glazik, ekonomista.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Przygotują dla Ciebie towar, zanim go zamówisz

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2014 18:00
Wygląda na to, że przyszłość już puka do naszych drzwi, a to za sprawą futurystycznego i dość kontrowersyjnego pomysłu Amazona.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wiek XXI - czas niewidzialnych używek

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2014 13:00
Popularność, jedzenie, zakupy, telewizja, internet, smartfon - dziś można się uzależnić praktycznie od wszystkiego. To kwestia charakteru, a może znak naszych czasów?
rozwiń zwiń