Międzywojnie. Rewolucja w branży "beauty"

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2016 18:00
- Gama kosmetyków w międzywojniu nie była tak szeroka jak dziś, ale Polki miały w czym wybierać. Wiodącą marką był "Śnieg Tatrzański" oferujący kremy pielęgnacyjne, szampony i pudry. W użyciu były także farby do włosów oraz... środki do depilacji - mówi Katarzyna Pytkowska, rektor Wyższej Szkoły Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.
Audio
  • Jak upiększały się w Polki w okresie dwudziestolecia międzywojennego? (Klucz kulturowy/Czwórka)
Tym razem w alfabetycznej podróży po Polsce dotarliśmy do litery k jak polskie kosmetyki z czasów międzywojnia
Tym razem w alfabetycznej podróży po Polsce dotarliśmy do litery "k" jak polskie kosmetyki z czasów międzywojnia Foto: Pixabay/kpth/dom. publiczna

Już w XIV wieku, dzięki córce Władysława Łokietka, powstały w Polsce pierwsze alkoholowe perfumy. Dominowały w nich nuty rozmarynu i tymianku, a recepturę w tajemnicy przekazał mnich-pustelnik. Największy zaś rozwój polska branża kosmetyczna zanotowała w latach 20. i 30. ubiegłego wieku. - Doktor Luster, bracia Falkiewiczowie, Fryderyk Puls, absolutna heroina polskiej kosmetologii doktor Świtalska - dzięki tym ludziom byliśmy w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o osiągnięcia w tej branży i produkowaliśmy tyle kosmetyków co na przykład Francuzi - opowiada gość Czwórki. 

Katarzyna Pytkowska Katalogi polskich firm, które produkowały w dwudziestoleciu międzywojennym pomadki są dowodem na to, jak wiele odcieni szminek miały wówczas do wyboru kobiety. Czerwień nie była jedyną opcją

Duży wpływ na tę sytucję miała nie tylko rewolucja przemysłowa, ale też rozwój kinematografii i odkrycia naukowe. W audycji sprawdzamy, które kosmetyki na pewno nie trafiłyby dziś do sprzedaży, badamy skład ówczesnej farby do włosów i tłumaczymy dlaczego ze wszystkich kosmetyków kobiety najdłużej czekały na tusz do rzęs.    

***

Tytuł audycji: "Klucz Kulturowy"

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Gość: Katarzyna Pytkowska (rektor Wyższej Szkoły Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia)

Data emisji: 26.11.2016

Godzina emisji: 15.15

kul/gs

Czytaj także

Im mniej makijażu, tym lepiej! Na czym polega fenomen #nomakeup?

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2016 08:04
W ostatnich miesiącach światem mody, mediów społecznościowych i czasopism kobiecych wstrząsnęła inicjatywa, polegająca na fotografowaniu się bez grama makijażu i specjalnych filtrów, a następnie umieszczaniu zdjęć na portalach społecznościowych. Jej celem ma być udowodnienie, że niedoskonałości ma każdy, a piękno nie jest idealne, lecz tkwi w naturalności.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kosmetyki domowej roboty. Jak zrobić własny krem?

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2016 16:02
Jogurtowa maska do włosów, kawowy peeling do ciała czy cynamonowy scrub cukrowy. Jak samemu zrobić kosmetyki i czy powinniśmy bawić się w kosmetologa?
rozwiń zwiń