3 najlepsze naukowe żarty primaaprilisowe

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 14:00
Popularyzatorzy nauki też obchodzą prima aprilis. A ponieważ większość ludzi wierzy naukowcom, łatwo dajemy się nabrać.

1. “Nature” odkrywa smoki

W 1998 roku internetowe wydanie słynnego czasopisma “Nature” ogłosiło odkrycie skamieniałości smoków. Informacja pojawiła się w artykule o ewolucji ptaków. Jak pisano, w Północnej Dakocie odkryto niemal kompletny szkielet podobnego do T-rexa dinozaura, który potrafił latać. Nazwano go Smaugia volans, czyli “latający smok”. Szkielet miał już wkrótce pojawić sie na wystawie na Uniwersytecie Północnej Dakoty. Oczywiście, nie ma takiego uniwersytetu, ani nikt nie odkrył latającego T-rexa. Ale któżby kłócił się z „Nature”?

2. Latające pingwiny

1 kwietnia 2008 telewizja BBC wyemitowała film, który pokazywał, jak kolonia pingwinów wzbija się w powietrze. Film był zrobiony znakomicie, w pierwszej chwili naprawdę można było uwierzyć własnym oczom. Tymczasem za pomysłem stał Terry Jones z Monty Pythona. Pingwiny naprawdę nie mogą się wzbić w powietrze – nawet wówczas, kiedy w pobliżu jest Terry Jones.

3. Grawitacyjne wahnięcia i superksiężyc

1 kwietnia 1976 roku na falach radia BBC 2 astronom Patrick Moore ogłosił nadejście niezwykle rzadkiego wydarzenia na niebie. Oto o 9:42 rano planeta Pluton miała przejść dokładnie za Jowiszem, na skutek czego grawitacja Ziemi miała osłąbnąć. Jeżeli człowiek podskoczyłby w chwili tego przejścia, doświadczyłby uczucia lotu.

O 9:43 linie BBC 2 dosłownie rozpaliły się do czerwoności. Słuchacze chcieli opowiedzieć o swoich przeżyciach. Okazało się, że wielu doświadczyło uczucia lotu, chociaż, oczywiście, w rzeczywistości nie podskoczyli wyżej niż zwykle.

Nie cieszmy się zbytnio – potoczna wiedza o astronomii wcale od tego czasu się nie zmieniła. Przypomnijmy: zaledwie kilka dni temu, 19 marca, mieliśmy do czynienia z “Superksiężycem”. Nasz satelita był wyjątkowo blisko Ziemi. Media w całej Europie ogłaszały pojawienie się niezwykłych zjawisk, a ludzie obawiali się, że wydarzy się coś niezwykłego. Niezwykłe były tylko przypływy – nieco większe niż zwykle. Okazuje się, że popularyzacji nauki nigdy nie za wiele!

(ew/livescience.com/polskieradio.pl)

Zobacz więcej na temat: BBC Europa

Hiszpania żartuje w grudniu

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 05:00
Hiszpanie obchodzą dzień żartów 28 grudnia - to tzw. Dia de Santos Inocentes, dzień niewinnych świętych.

Dzień żartów na Zachodzie

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 12:00
Organizowanie dowcipów sytuacyjnych to dziś jedno z głównych zajęć mieszkańców Zachodu.

Dzień Kwietniowego Głupka

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2011 13:00
Może się to nazywać różnie, ale sprowadza się do tego samego. 1 kwietnia całą Europę opanowuje żartomania.