Grzyby na ludzkim ciele doczekały się swojej mapy

polskieradio.pl
Marta Kwasnicka 23.05.2013
Grzyby na ludzkim ciele doczekały się swojej mapy

Okazuje się, że to cały mikroświat o wielkiej różnorodności genetycznej.

Grzyby na ludzkim cele doczekały się swojej mapy
Okazuje się, że grzyby na ludzkim ciele - pleniące się od stóp do głów - to cały mikroświat o wielkiej różnorodności genetycznej.
Jak wynika z analiz, okolice tułowia i ramion zamieszkują grzyby z jednego rodzaju Malassezia. Pięta, paznokcie palucha i skóra pomiędzy palcami stóp to z kolei wielce podzielone królestwo, zamieszkiwane przez bardzo liczne gatunki i rodzaje. Każdy z nas posiada grzybich lokatorów. Grzybice powoduje zachwianie subtelnej równowagi pomiędzy nimi.
Skóra to rodzaj naturalnej bariery, która chroni organizm przed patogenami. Skóra jest w ciągłym kontakcie z bakteriami i grzybami, a wiele z nich po prostu na niej zamieszkuje. Jak dotąd, wszelkie badania skupiały się na bakteriach. Po raz pierwszy przyjrzano się grzybom.
Badacze z amerykańskich instytucji National Human Genome Research Institute (NHGRI) oraz National Cancer Institute (NCI), poddali analizie skórę 10 zdrowych osób. Pobrano próbki z 14 miejsc ciała. Następnie zbadano DNA występujących tam grzybów. Znaleźli ponad 130 grzybich gatunków należących do bardzo wielu rodzajów, na przykład Malassezia, Penicillium i Aspergillus.
- Grzyby zamieszkują skomplikowane nisze, nawet na ciele człowieka - mówi Heidi Kong, jedna z autorek badań. - Poznając różnorodność grzybich ekosystemów, możemy tworzyć lepsze kuracje na choroby skóry, w tym schorzenia skórne związane z rakiem.
Grzyby z rodzaju Malassezia, który może powodować łupież, znajdowano zwykle w 11 różnych miejscach tułowia, skąd pobierano próbki, na przykład we wnętrzu łokcia, na dłoniach, w przestrzeni między brwiowej, z tyłu głowy, w nozdrzach i na ramionach.
Z kolei stopy posiadały grzyby wielu rodzajów - między innymi Malassezia¸ Aspergillus, Cryptococcus, Rhodotorula i Epicoccum, średnio 80 gatunków.
20 proc. badanych posiadało oznaki lekkiej grzybicy stóp. Z innych badań wynika, że problem może dotyczyć nawet 60 proc. zdrowej populacji.
Wyniki badań opublikowano na łamach Nature.

Jak wynika z analiz, okolice tułowia i ramion zamieszkują grzyby z jednego rodzaju, Malassezia. Pięta, paznokcie palucha i skóra pomiędzy palcami stóp to z kolei wielce podzielone królestwo, zamieszkiwane przez bardzo liczne gatunki i rodzaje. Każdy z nas posiada lokatorów. Grzybica jest powodowana przez zachwianie subtelnej równowagi pomiędzy nimi.

Skóra to rodzaj naturalnej bariery, która chroni organizm przed patogenami. Jest ona w ciągłym kontakcie z bakteriami i grzybami, a wiele z nich po prostu na niej zamieszkuje. Jak dotąd, wszelkie badania skupiały się na bakteriach. Teraz, po raz pierwszy, przyjrzano się grzybom.

Badacze z amerykańskich instytucji National Human Genome Research Institute (NHGRI) oraz National Cancer Institute (NCI), poddali analizie skórę 10 zdrowych osób. Pobrano próbki z 14 miejsc ciała. Następnie zbadano DNA występujących tam grzybów. Znaleźli ponad 130 gatunków należących do bardzo wielu rodzajów, na przykład Malassezia, Penicillium i Aspergillus.

"Grzyby zamieszkują skomplikowane nisze, nawet na ciele człowieka." - mówi Heidi Kong, jedna z autorek badań. - "Poznając różnorodność grzybich ekosystemów, możemy tworzyć lepsze kuracje na choroby skóry, w tym schorzenia skórne związane z rakiem" - podkreśla.

Grzyby z rodzaju Malassezia, które mogą powodować łupież, znajdowano zwykle w 11 różnych miejscach tułowia, skąd pobierano próbki; na przykład we wnętrzu łokcia, na dłoniach, w przestrzeni międzybrwiowej, z tyłu głowy, w nozdrzach i na ramionach. Na klatce piersiowej i brzuchu także były grzyby, ale w mniejszej różnorodności (od 2 do 10 gatunków). Z kolei stopy posiadały wielu rodzajów - między innymi Malassezia¸ Aspergillus, Cryptococcus, Rhodotorula i Epicoccum, średnio 80 gatunków.

20 procent badanych posiadało oznaki lekkiej grzybicy stóp. Z innych badań wynika, że problem może dotyczyć nawet 60 procent zdrowej populacji.

Badacze poddali analizie także bakterie. Podobnie jak w poprzednich badaniach mikroorganizmów występujących na ludzkiej skórze, okazało się, że największa różnorodność bakteryjna występuje na ramionach. Wyniki badań opublikowano na łamach "Nature".

(ew/ScienceDaily/Yahoo)

Komentarze:

sortuj
liczba komentarzy: 0

Zobacz wideo

Aplikacje, bez których nie możemy żyć

- Dziś aplikacje wyszły już poza obszar smartfonów czy tabletów. Wkrótce może się okazać, że nie będzie już urządzeń, które funkcjonują bez nich. Dotyczy to też sprzętów domowego użytku, jak pralki, czy… odkurzacze - mówi w Czwórce Marcin Kubicki, redaktor naczelny magazynu T3.