X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Historia niezwykłego szkolnego chóru

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 07:00
Dzieci z małego kanadyjskiego miasteczka dowodzone przez nauczyciela muzyki podbiły serca Davida Bowie i Johna Zorna. Przez dziesięciolecia ich urokliwe wersje popowych klasyków kurzyły się w szkolnym archiwum.

The Langley Schools Music Project to efemeryczny, założony 35 lat temu chór z miejscowości Langley w zachodniej Kanadzie, śpiewający piosenki Beatlesów, Beach Boys, Davida Bowiego i Paula McCartneya. Członkami chóru było 60 dzieci z lokalnej szkoły podstawowej, dyrygowanych przez nauczyciela muzyki, ex-hipisa, Hansa Fengera. Nagrania powstały w latach 1976-1977 na szkolnej sali gimnastycznej. Fenger rejestrował śpiew i grę dzieci na 2-ścieżkowym magnetofonie.

Langley Schools Music Project: God Only Knows (oryg. Beach Boys)

Tak lekcje muzyki w szkole podstawowej w Langley wspomina Fenger: -  Miałem praktycznie zerowe pojęcie na temat tego, jak uczyć dzieciaki śpiewu. Sam nigdy nie lubiłem "muzyki dla dzieci" jako pewnej konwencji, która zazwyczaj jest wobec dzieci protekcjonalna i ignoruje fakt, że ich życie może być mroczne i przerażające. Ale moi uczniowie pokazali, co lubią w muzyce – emocje, dramat i... działanie w grupie.  Czy miały talent albo czy fałszowały – to nie miało znaczenia. Najważniejsze, że miały w sobie energię. Te dzieciaki nienawidziły muzyki, która jest milutka. Uwielbiały za to piosenki oddające nastrój samotności i smutku.

Langley Schools Music Project: Good Vibrations (oryg. Beach Boys)

W latach 70. nagrania ukazały się w mikroskopijnych nakładach na dwóch płytach winylowych i były rozprowadzane wśród mieszkańców miasteczka, ale, wraz z kolejnymi rocznikami absolwentów podstawówki w Langley, pamięć o niezwykłych sesjach nagraniowych stopniowo się ulatniała.

W 2000 roku płyty znalazł na przecenie Brian Linds, kolekcjoner z miasta Victoria w kanadyjskiej prowincji British Columbia. Wysłał ją do Irwina Chusida, entuzjasty gatunku zwanego "outsider music" (muzyki nagrywanej nie przez profesjonalistów i dla celów niekomercyjnych, często łamiącej podstawowe zasady kompozycji i grania muzyki). Chusid przedstawił ją aż 10 wytwórniom płytowym. W końcu oficyna Bar/None Records wydała w 2001 roku płytę "Innocence And Despair" ("Niewinność i rozpacz"), pojedynczą kompilację CD zawierająca muzykę z dwóch oryginalnie wytloczonych winyli. Płyta stała się bestsellerem i zajęła wysokie miejsce w podsumowaniach najlepszych albumów 2001 roku.

Langley Schools Music Project: Space Oddity (oryg. David Bowie)

Tak dziecięcą wersję "Space Oddity" zrecenzował autor piosenki, David Bowie: - Instrumentalna aranżacja jest tutaj zdumiewająca. Połączona z ponurą interpretacją wokalną daje razem dzieło sztuki, którego sam bym nie wymyślił.

Kate Pierson, wokalistka amerykańskiej grupy The B-52’s, powiedziała o Langley Schools Music Project: - Sądziłam, że to po prostu gromada dzieciaków fałszujących w sali gimnastycznej. To, co w rzeczywistości usłyszałam, zwaliło mnie z nóg – niepokojąca ściana dźwięku, która przyprawia cię o dreszcze.

Langley Schools Music Project: I'm Into Something Good (Earl-Jean/Herman's Hermits)

Jeszcze bardziej podniośle wrażenie ze słuchania dzieciaków z Langley opisał awangardzista John Zorn: - Oto piękno i prawda  - muzyka, która dociera do twojego serca w sposób, w który żadna inna muzyka nie ma szans.

W 2003 roku muzyczna stacja VH-1 nakręciła dokument o Langley Schools Music Project. Doszło nawet do zjazdu absolwentów szkoły podstawowej w Langley, biorących udział w projekcie.

Metoda Fengera doczekała się też naśladowców. Choćby w postaci sensacji internetu, nowojorskiego chóru szkolnego PS22 (nazwa pochodzi od Szkoły Publicznej 22), publikującego dziesiątki klipów w serwisie YouTube (ich piosenki obejrzano już 33 miliony razy!). Dzieciaki z PS22 śpiewają przeboje najmodniejszych gwiazd współczesnej muzyki, choćby Kylie Minogue, Lady Gagi, Tori Amos, MGMT, Ariela Pinka czy Björk. Biorą się nawet za hip-hopowców Jaya-Z czy Eminema! Oraz za piosenkę, którą mogłyby wykonywać też dzieci z Langley Schools czyli "Imagine" Lennona. Oto porywająca wersja jednego z największych indie-popowych hymnów 2008 roku, utworu "Kids" zespołu MGMT.