Pieter Wispelwey: kilka wiolonczel, trzy razy Bach, dwa razy Beethoven

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2014 20:00
Poza tym: powroty do Dworzaka, Brittena czy Haydna. – Byłoby smutne, gdyby człowiek nagrał wszystko, mając trzydzieści czy czterdzieści parę lat. Zwłaszcza, że ciągle gram ten repertuar, więc perspektywa na pewno się zmienia – mówił w Dwójce wybitny wiolonczelista.
Audio
  • Z Pieterem Wispelweyem rozmawia Adam Suprynowicz (Dwójka)
Pieter Wispelwey
Pieter WispelweyFoto: Benjamin Ealovega/pieterwispelwey.com

Uczył się grać na współczesnej wiolonczeli, ale jelitowych strunach. Potem grywał też na barokowej, aby ostatecznie zacząć ją przestrajać. W jakości dźwięku, w dotyku smyczka, w relacji między tekstem muzycznym a instrumentem szuka inspiracji dla własnych, wciąż zmiennych wersji utworów, nad którymi pracuje. Solowe suity Bacha nagrał trzykrotnie, dwa razy koncert Dworzaka i sonaty Beethovena, wracał też do Brittena. – Intensywność ulega zmianie, kąty patrzenia, kolory, typy emocjonalne… Nie całkowicie, ale stają się być może ostrzej zarysowane, bardziej precyzyjne albo bardziej dramatyczne, może głębsze – a może właśnie mniej głębokie – opowiadał Pieter Wispelwey.
Wszechstronność Pietera Wispelwey’a zdumiewa, zaskakuje, budzi szacunek – ale i kontrowersje. Czy można być świetnym we wszystkim? Zapewne nie. Ale ryzykując – artysta się rozwija. Jest w jego grze ciągły dialog niepokoju i poczucia piękna. Coś neurotycznego. Zawsze – przygoda.  Wispelwey powiedział, że kocha koncert Lutosławskiego, zamierza nagrywać więcej kameralistyki i muzyki współczesnej. Że szkoda byłoby nagrać wszystko w czwartej i piątej dekadzie życia – a potem co?
Do wysłuchania rozmowy z mistrzem wiolonczeli zaprasza Adam Suprynowicz.

jp/mc

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

"Five o’clock" - zobacz wideo z pierwszej audycji z udziałem Royal String Quartet

Ostatnia aktualizacja: 02.01.2012 07:07
Gośćmi audycji inaugurującej nowy cykl Dwójki byli muzycy Royal String Quartet - wielokrotnie nagradzanego, popularnego nie tylko w Polsce kwartetu smyczkowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Olga Pasiecznik – zakochana w Mozarcie, marząca o Bachu

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2014 15:54
- Zanikanie Bacha w repertuarach filharmonii spowodowało zanik dobrego gustu w naszej publiczności. Ona się zadowala papką, w kółko powtarzającą się - mówiła wybitna sopranistka w rozmowie z Marcinem Majchrowskim.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Europejski sukces oferty koncertowej Polskiego Radia

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2014 21:20
Muzyczna oferta przygotowywana przez Program 2 Polskiego Radia uplasowała się na drugim miejscu w Europie (tuż po ofercie BBC) wśród radiofonii uczestniczących wspólnie w tworzeniu i emitowaniu nocnych audycji Euroradio Notturno. To dobra okazja, by przypomnieć całą unikatową ofertę muzyczną radiowej Dwójki.
rozwiń zwiń