Muzyka (pozornie) obojętna na łapanki i rozstrzeliwania

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2014 14:21
- Jeśli znajdujemy jakieś odniesienia do wojny w utworach warszawskich kompozytorów, powstałych w latach 1939-1945, to są one bardzo wysublimowane, nie ma tu prostego przełożenia - mówiła w Dwójce Katarzyna Naliwajek, współautorka książki "Muzycy w okupowanej Warszawie".
Audio
  • "Muzyka w okupowanej Warszawie" - rozmowa z Katarzyną Naliwajek, Elżbietą Markowską i Krzysztofem Bąkowskim. Rozmawiała Beata Stylińska (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Wyjście z kanałów. Powstanie Warszawskie, 1944
Wyjście z kanałów. Powstanie Warszawskie, 1944Foto: Bundesarchiv Commons

Z książką tą związany jest trzydniowy festiwal "Muzyka w okupowanej w Warszawie", w czasie którego prezentowane były rzadko wykonywane polskie utwory z lat 1939-1945. - Spośród bogactwa muzyki z tego okresu starałyśmy się wybrać kompozycje, które byłby po pierwsze wybitne, a po drugie mniej znane - opowiadała Katarzyna Naliwajek, razem z Elżbietą Markowską odpowiedzialna za koncepcję festiwalu.

Wśród prezentowanych utworów znalazł się m.in. Koncert skrzypcowy Romana Palestra i Pieśni perskie Konstanetego Regamey'a. Autorki programu festiwalu zwracały uwagę, że trudno w muzyce komponowanej w okupowanej Warszawie znaleźć odniesienia do nastroju tamtych dni. - Z samych tytułów widać, że to jest muzyka zwana przez niektórych absolutną (pozbawioną treści pozamuzycznych - przyp. red.). Z tym, że nawet w Pieśniach perskich, o których Konstanty Regamey pisał, że nie nawiązują do wojny, odnajdujemy sytuację egzystencjalną człowieka stojącego w obliczu śmierci - zauważała Katarzyna Naliwajek.

Na pozamuzyczne zaangażowanie muzyków i kompozytorów w działalność konspiracyjną zwracała uwagę Elżbieta Markowska. - Jest bardzo dużo tajemnic związanych z tym okresem historii. Sami muzycy, zachowując zasadę konspiracji z czasów wojny, przez wiele lat w ogóle o tym nie mówili. Teraz odkrywamy nowe dokumenty, które świadczą o tym, że na przykład legendarna skrzypaczka Eugenia Umińska podejmowała duże ryzyko wykonując zadania dla państwa podziemnego. Po Powstaniu Warszawskim udało jej się wyskoczyć z pociągu jadącego do obozu...

Więcej na ten temat - w nagraniu audycji. Z Katarzyną Naliwajek, Elżbietą Markowską i Krzysztofem Bąkowskim rozmawiała Beata Stylińska.

bch, pg

Czytaj także

Powstańcze piosenki. Jan Ołdakowski: one były nośnikiem legendy

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2014 21:24
Dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego mówił w Jedynce, że utwory, które powstawały podczas powstania odgrywały bardzo ważną rolę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

63 dni Powstania Warszawskiego w niezwykłym utworze Aleksandra Kościowa

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2014 17:00
2 września 1944 roku Niemcy wysadzili w powietrze kościół świętego Jacka. O tym wydarzeniu przypomina utwór Aleksandra Kościowa, którego premiera odbyła się dwa tygodnie temu u dominikanów na Freta.
rozwiń zwiń