X
Aby nas słuchać lub oglądać potrzebujesz najnowszego Adobe Flash Player | Pobierz Flash
POLSKIE RADIO - HISTORIE DOBRZE OPOWIADANE OD 90 LAT
Dwójka

Czym jest teatr drugiego obiegu?

05.09.2013
0 0 0
Scena Teatralna
Scena TeatralnaFoto: Alan Cleaver/flickr cc 2.0
W dzisiejszym "Sezonie na Dwójkę" porozmawiamy o zjawisku coraz częstszym w polskim życiu teatralnym.

Często zdarza się, że aktorzy i reżyserzy odchodzą od pracy w teatrach instytucjonalnych i realizują swoje własne projekty. Przeważnie są to profesjonalne spektakle, odbywające się jednak poza głównymi instytucjami teatralnymi w Polsce. Zastanowimy się dzisiaj, jak te dwa nurty - główny i drugiego obiegu - nawzajem na siebie wpływają i co z siebie czerpią.

Gośćmi audycji będą: Paweł Passini, Adam Nalepa z Fundacji Teatru Boto oraz Łukasz Witt-Michałowski.

Na audycję zaprasza Monika Kolet.

5 września (czwartek), godz. 18.00

Zobacz więcej na temat: Alternatywa teatr
0 0 0
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jan Englert: przedstawienie umiera wraz z widzem

03.09.2013
0 0 0
Jan Englert w Dwójce
Jan Englert w DwójceFoto: Grzegorz Śledź/PR2
– Udało mi się przez te dziesięć lat nauczyć obiektywnego przyglądania się tej niewymiernej dziedzinie sztuki, jaką jest teatr – mówił w "Sezonie na Dwójkę"Jan Englert, od 10 lat dyrektor Teatru Narodowego w Warszawie .
Posłuchaj
55'34 Z Janem Englertem rozmawiał Tomasz Mościcki (Sezon na Dwójkę)

Jan Englert 1 września 2003 roku objął funkcję dyrektora artystycznego Teatru Narodowego. W "Sezonie na Dwójkę" staraliśmy się razem z artystą podsumować ostatnie dziesięć lat, mając oczywiście świadomość, że to jeszcze nie koniec kadencji Englerta. Przed dyrektorem wielki finał w postaci jubileuszu 250-lecia Teatru Narodowego, który będziemy obchodzić w 2015 roku.

Jan Englert opisał w rozmowie swoje początki w Teatrze Narodowym jako dyrektora. – Nominacja i cała awantura wokół niej miała miejsce na jesieni 2002 roku. 1 stycznia już dostałem swój gabinet, w którym przygotowywałem nadchodzący sezon. Rozmawiałem z twórcami, reżyserami, autorami dramatycznymi, z wieloma ludźmi, których nie znałem. Jako że część z nich strasznie negatywnie się o mnie wypowiadała, zaprosiłem ich, żeby mnie lepiej poznali – opowiadał w "Sezonie na Dwójkę" Jan Englert.

Artysta wypowiedział się też na temat środowiska teatralnego i panujących w nim relacji. – Uważam, że największym grzechem jest to, że my się wzajemnie nie znamy i nic o sobie nie wiemy. Nie oglądamy swoich przedstawień. Krytyka, o której się źle wyrażamy, ma nad nami wielką przewagę – bez względu na to co o niej myślimy ogląda nasze spektakle, a my tego nie robimy – podkreślał w rozmowie Jan Englert.

Aktor opowiadał również o historii teatru: o tym, w jaki sposób konstruuje się ją ze świadectw innych. W jaki sposób się ją pisze. – Przedstawienie funkcjonuje tylko w czasie teraźniejszym. Nieszczęściem nas – twórców teatralnych – jest to, że przedstawienie umiera razem z widzem, który je oglądał. Ono trwa tylko tyle, ile trwa w naszych umysłach. Niestety krytyka i recenzja zostaje i na tym następne pokolenia uczą się historii teatru - w oparciu o krytykę. I dla mnie jest to bardzo mętna historia teatru – stwierdził artysta w rozmowie z Tomaszem Mościckim.

Jan Englert w zespole Teatru Narodowego jest od 1997 roku. Zagrał między innymi w przedstawieniach Jerzego Grzegorzewskiego (Chłopicki w "Nocy listopadowej" Wyspiańskiego; Henryk w "Nie-Boskiej komedii" Krasińskiego; Król-Makbet w "Hamlecie" Stanisława Wyspiańskiego; R w "Duszyczce" Różewicza; Mistrz Sinobrody w "On. Drugi Powrót Odysa" Grzegorzewskich), Macieja Prusa (tytułowa rola w "Królu Lirze" Szekspira; Gajew w "Wiśniowym sadzie" Czechowa), Kazimierza Kutza (Ojciec w "Kartotece" Różewicza), Jerzego Jarockiego (Witold III w "Błądzeniu" wg Gombrowicza; Eugeniusz w "Tangu" Mrożka), Mai Kleczewskiej (Tezeusz w "Fedrze"). Widzowie mogli go również zobaczyć w przedstawieniach we własnej reżyserii (Arnolf w "Szkole żon" Molière’a; Łatka w "Dożywociu" i Radost w "Ślubach panieńskich" Fredry). [za: narodowy.pl]

Spotkanie z Janem Englertem poprowadził Tomasz Mościcki.

Zobacz więcej na temat: aktorzy Jan Englert teatr
0 0 0

Czytaj także

"Farhadi rozruszał kino irańskie"

04.09.2013
0 0 0
Kadr z filmu Przeszłość
Kadr z filmu "Przeszłość"Foto: Kinoswiat.pl
Kontemplacja, realizm i statyka to cechy wielu irańskich filmów z lat 90. - Farhadi wniósł w to kino dramaturgię. Jego filmy są jak amerykańskie thrillery sądowe - mówił Jan Topolski, który wziął udział w Dwójkowej dyskusji o fenomenie irańskiego reżysera.
Posłuchaj
53'45 Fenomen kina Asghara Farhadiego (Sezon na Dwójkę)

Pretekstem do dyskusji o filmach Asghara Farhadiego, jednego z najważniejszych irańskich reżyserów nowego pokolenia, jest wchodzący do polskich kin obraz "Przeszłość. To pierwszy jego film zrealizowany poza Iranem. Dzieło zostało nakręcone z udziałem francuskich gwiazd i rozgrywa się w środowisku perskich imigrantów zamieszkujących paryskie przedmieścia.

- Ten film jednak cały czas dotyka kultury Iranu, nie ma styczności z kulturą francuską - zwracała uwagę Monika Małkowska, krytyk sztuki. - Myślę, że "niefrancuskość" Farhadiego jest plusem - dodała. Jednocześnie Małkowska zwróciła uwagę na ponadczasowość problemów bohaterów tego, ale też innych filmów Farhadiego. - Jego filmy są na tyle uniwersalne, że zawarte w nich informacje o społeczeństwie irańskim schodzą na dalszy plan. Ja w tym widzę odwołanie do antycznej tragedii, gdzie często jest klaustrofobiczna jedność miejsca czasu, akcji i coś na kształt fatum. Jego bohaterowie nie są winni swoich tragedii - podkreśliła.

Na nowatorstwo w sposobie prowadzenia narracji w "Przeszłości" przez Asghara Farhadiego uwagę zwracał Jan Topolski: - Jego maestria w tym filmie polega na tym, że podczas tkania swojej opowieści zwodzi widzów wielokrotnie. Gdy następuje już identyfikacja z którymś z bohaterów, to po kilkunastu minutach Farhadi wykłada kolejną kartę, która zmienia cały układ. Niektórzy mówią, że ilość tych nowych wydarzeń ociera się o operę mydlaną - dodał.

W dyskusji o filmach Farhadiego udział wzięli Wojciech Kałużyński, Jan Topolski oraz Monika Małkowska.

Audycję przygotował Jacek Wakar.
bch

Zobacz więcej na temat: film Iran
0 0 0